Sześć stref i wspólne bilety miesięczne, umożliwiające podróżowanie zarówno autobusami, tramwajami i trolejbusami, jak i pociągami Kolei Śląskich. To właśnie METROBILET, będący kolejnym krokiem integracji transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W czwartek (18 października) GZM, Urząd Marszałkowski, Koleje Śląskie oraz KZK GOP podpisali porozumienie w tej sprawie. Wspólne bilety powinny zacząć obowiązywać z końcem pierwszego kwartału 2019 roku. Natomiast już od 1 listopada bilety dobowe komunikacji miejskiej zyskają nową funkcjonalność – będą uprawniały do przejazdu autobusami metropolitalnych linii ekspresowych na lotnisko oraz dodatkowo jednorazowego przejazdu pociągami KŚ.
– Wprowadzenie wspólnego biletu, obowiązującego w komunikacji miejskiej oraz pociągach Kolei Śląskich, to milowy krok w usprawnianiu funkcjonowania transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM o METROBILECIE. Tak bowiem nazywa się wspólna oferta, umożliwiająca podróżowanie po obszarze GZM nie tylko autobusami, tramwajami i trolejbusami, ale również pociągami Kolei Śląskich.
– Naszym celem jest odbudowanie znaczenia transportu szynowego w metropolitalnym systemie transportu publicznego. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że rozbudowa infrastruktury kolejowej to nie zadanie na rok czy dwa, ale nawet na dekadę. Natomiast wspólny bilet z KŚ jest tym elementem, który można i – z czego bardzo się cieszę – uda się wprowadzić w pierwszym kwartale 2019 roku – dodaje.
METROBILET to efekt dobrej współpracy
Celem Metropolii od samego początku była integracja i poprawa funkcjonowania transportu na swoim obszarze. Wprowadzenie METROBILETU nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie współpraca podmiotów, zaangażowanych w ten projekt: Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Urzędu Marszałkowskiego, który jest właścicielem spółki Koleje Śląskie oraz organizatorów transportu, działających w Metropolii.
– Wspólny bilet Kolei Śląskich oraz organizatorów transportu zbiorowego to ważny krok na drodze integracji systemu komunikacji w województwie – ocenia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
– To wyraźny znak dobrej współpracy pomiędzy władzami regionu a Metropolią. Właśnie takie projekty powodują, że ludzie pozytywnie odczują skutki powstania nowego organizmu miejskiego jakim jest Metropolia – dodaje.
– Niezmiernie cieszymy się z podpisanego porozumienia, ponieważ wspólny bilet będzie służył przede wszystkim mieszkańcom – zauważa z kolei Marek Kopel, zastępca przewodniczącego zarządu KZK GOP, który również jest sygnatariuszem czwartkowego porozumienia.
– Dążenie do ciągłej poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej to cel, który przyświeca nam od początku naszej działalności. Wspólny bilet miesięczny z pewnością ułatwi podróżowanie po całej Metropolii – podkreśla.
Aby móc stawać się realną alternatywą dla samochodów
Integracja transportu publicznego w Metropolii oraz tworzenie oferty, ułatwiającej i usprawniającej korzystanie z komunikacji zbiorowej, ma jeden cel. A jest nim to, by transport publiczny stawał się realną konkurencją dla samochodów.
– Zawsze cieszę się z różnego rodzaju inicjatyw zmierzających do współpracy różnych gałęzi transportu publicznego. Wychodzę bowiem z założenia, że tylko spójna, intuicyjna i prosta w obsłudze komunikacja publiczna ma szansę konkurować z indywidualnym transportem samochodowym – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.
– METROBILET to kolejna forma wspólnego biletu, której poświęciliśmy sporo wysiłku i sami jesteśmy ciekawi, jak zostanie ona przyjęta przez mieszkańców regionu. W miarę możliwości, wspólnie z pozostałymi partnerami projektu, będziemy się starać dalej udoskonalać tę ofertę. Mam nadzieję, że METROBILET zachęci nowych pasażerów do korzystania z naszej wspólnej oferty, a tym podróżnym, którzy już wcześniej korzystali z Kolei Śląskich, pozwoli na jeszcze lepsze planowanie codziennych podróży – dodaje prezes KŚ.
Sześć stref i trzy warianty cenowe
W ramach METROBILETU obszar komunikacyjny Metropolii zostanie podzielony na sześć stref: Strefę Katowice oraz Żółtą, Zieloną, Czerwoną, Niebieską i Pomarańczową. Będą to bilety miesięczne, które na początku będą dostępne w taryfie normalnej, ale opracowywana jest wspólna taryfy dla biletów ulgowych, dla studentów do 26 roku życia. Oto trzy warianty cenowe dla biletów normalnych:
- Strefa Katowice, która uprawnia do przejazdu pociągami KŚ oraz komunikacją miejską w obrębie Katowic – 119 zł
- Jedna, wybrana strefa plus Strefa Katowice. Bilet będzie uprawniał do przejazdu pociągami KŚ w ramach wskazanej linii kolejowej, wraz z wszystkimi przystankami kolejowymi na terenie Katowic oraz do korzystania z autobusów, tramwajów i trolejbusów na terenie całej Metropolii – 179 zł
- Bilet na całą sieć, obejmujący wszystkie sześć stref – 229 zł
W sprzedaży pozostanie m.in. dotychczas funkcjonujący EkoBilet, który uprawnia do podróżowania pociągami KŚ oraz komunikacją miejską, organizowaną przez KZK GOP, MZKP Tarnowskie Góry oraz MZK Tychy, przez dobę, 12 godzin oraz 6 godzin. Jego cena wynosi – odpowiednio -38 zł, 24 zł i 16 zł.
Bilet dobowy. Na lotnisko i pociągiem
Od 1 listopada w automatach biletowych ŚKUP będzie dostępny bilet dobowy w wersji papierowej, który zyska nową funkcjonalność. Od 1 listopada bilet dobowy będzie uprawniał bowiem również do jednorazowego przejazdu połączeniami, oferowanymi przez Koleje Śląskie na terenie Metropolii.
Dodajmy, że zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, bilet dobowy będzie także honorowany w metropolitalnych liniach lotniskowych.
Cena tego biletu pozostanie bez zmian i wyniesie 14 zł.