image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

W związku z sytuacją epidemiologiczną w Polsce Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.

W myśl tego rozporządzenia w dniach 12 i 13 marca siemianowickie przedszkola i szkoły prowadziły działania opiekuńcze. Z tej możliwości 12 marca skorzystało 311 dzieci, w tym 258 dzieci w przedszkolach i oddziale przedszkolnym przy Szkole Podstawowej nr 16 oraz 53 uczniów w szkołach podstawowych. 13 marca liczba ta spadła do 126 dzieci, w tym 106 dzieci w przedszkolach i oddziale przedszkolnym przy Szkole Podstawowej nr 16 oraz 20 uczniów w szkołach podstawowych.

Od wczoraj (16.03) przedszkola i szkoły są zamknięte. Nie oznacza to jednak ferii dla uczniów. Nauczyciele realizują swoją gotowość do pracy, a dbając o kształcenie kontaktują się z uczniami drogą elektroniczną.

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych, strona Centrum Nauki Kopernik, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to niektóre strony rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Siemianowiccy nauczyciele, motywując uczniów do pracy, chętnie sięgają po dziennik elektroniczny, e-podręczniki i aplikacje multimedialne. Z ciekawszych rozwiązań można wymienić cztery:

  1. videokonferencje – takie rozwiązanie proponuje Zespół Szkół „COGITO”. Dyrekcja jak i nauczyciele mogą się z sobą kontaktować w formie konferencji on-line. Istnieje również możliwość skontaktowania się z uczniami poprzez funkcję „gość” co umożliwia przeprowadzenie np. konsultacji językowych.
  2. Mateja.Platforma – to forma pracy nauczycieli II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Matejki z młodzieżą. Wewnątrzszkolna platforma edukacyjna to narzędzie służące do prowadzenia wideolekcji, wideokonsultacji, udostępniania materiałów, wymiany ćwiczeń, zadań z uczniami oraz umożliwiające wspomaganie utrwalania wiedzy poprzez rożnego rodzaju multimedialne testy.
  3. QUIZIZZ – to propozycja wykorzystywana m. in. przez nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego. Na portalu zamieszczone zostały sprawdziany z prawie wszystkich przedmiotów, ale umożliwia on także nauczycielom stworzenie własnych sprawdzianów i testów. Po zarejestrowaniu uczniów nauczyciele mają możliwość zweryfikowania, kto wypełnił test i z jakim rezultatem.
  4. Lokalna Akademia CISCO – to pomysł dla informatyków uczących się w Technikum nr 2 w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „Meritum”. Na platformie uczniowie mogą znaleźć obszerne materiały, np. dotyczące sieci komputerowych czy różnych systemów operacyjnych.
  5. Eduelo – portal szeroko wykorzystywany przez klasę 3b Szkoły Podstawowej nr 6. Na portalu uczniowie mogą znaleźć przeróżne quizy, testy i polecenia do wykonania. Nauczyciel może sprawdzić kto i jak wykonał zadania i zweryfikować postęp uczniów

Na dodatkowe zadania mogą liczyć także dzieci przedszkolne. Nauczyciele zdalnie przygotowują i przesyłają rodzicom ćwiczenia i zadania dla dzieci. Z całą pewnością jest to dobry pomysł na spędzenie wspólnego czasu. Pewnie większość dorosłych chętnie pomoże dzieciom w rysowaniu szlaczków.

Dyrektorzy szkół wykorzystują kompetencje w zakresie pracy nowoczesnymi technologiami nie tylko w komunikacji z uczniami, rodzicami, ale również organizują konferencje rad pedagogicznych on line – np. w SP01.

Rodziców uspokajamy. Nauczyciele będą dbać o to, żeby uczniowie nie zostali zasypani zadaniami. Jak we wszystkim potrzebny jest umiar, tak żeby uczniowie mogli „ogarnąć” zadawany materiał, a nauka w tym czasie sprawiała im przyjemność.

autor: Monika Gawrońska, Wydział Edukacji UM Siemianowice Śląskie