image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Pod koniec stycznia rozpocznie się kolejny etap prac związanych z budową centrum przesiadkowego i przebudową układu drogowego w śródmieściu. Na zmiany muszą przygotować się kierowcy.

25 stycznia, dla ruchu samochodowego, zamknięty zostanie przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Z przejazdu będą mogli korzystać piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzone będą roboty związane z budową przejścia i przejazdu rowerowego pod torami, a także modernizacją torowiska.

Prace mają potrwać do czerwca. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. Podczas zamknięcia kierowcy chcący przejechać przez tory, będą musieli korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego prowadzony będzie ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi prowadzony będzie analogicznie w drugą stronę.

https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1RxoNkRRdjRsPsN660NbaM2zsAE9BEAQ_

Budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu drogowego w śródmieściu to jedna z kluczowych inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł.

Efekt, który ma być widoczny do końca marca 2023 r., da sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście.

W ramach inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Poglądowy schemat układu drogowego wykonywanego w ramach inwestycji.

Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Jego realizację zasilają środki pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – łącznie 26 mln zł. 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Ponadto unijne dofinansowanie, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zewnętrzne wsparcie sięgnie zatem ponad 82,5 mln zł.

Inwestycja rozpoczęła się w październiku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Z kolei na początku listopada wystartowały roboty na ul. Kościuszki – na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, gdzie wybudowane będzie rondo. Prace objęły też całą ul. Kolejową. W pierwszym etapie, do marca 2021 r., wykonywane będzie tam uzbrojenie podziemne i kanalizacja. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, gdzie aktualnie pociągi poruszają się jednym torem.

W trakcie budowy zmieniła się organizacja ruchu, utrudnienia dotyczą też pasażerów autobusów. Dla linii 16, 79, 242, 604, 644, 716 i 903N zmodyfikowano rozkłady jazdy, a autobusy kursują po zmienionych trasach. Szczegółowej informacje na stronie rj.metropoliaztm.pl. https://www.youtube.com/embed/2nUG8LSh9cs?feature=oembed

W grudniu wyburzono stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP S.A. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy  przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem. Nowe rozwiązania drogowe – ronda, tunele i łączniki ulic – upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. 


Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej w centrum.

Przebudowa układu drogowego czeka też rejon dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Wszystko ma być gotowe w 2023 roku. Więcej o tym przedsięwzięciu na stronie https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/w-golonogu-powstana-tunele-i-ronda/

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza / PK