Pierwsze autobusy nowych linii metropolitalnych, nazywane w skrócie emkami lub metrobusami, wyjeżdżają w kwietniu na drogi Górnego Śląska i Zagłębia. Rozmowy o liniach – póki co w gronie transportowców i samorządowców – potrwają do końca marca.
Dziś, po trwających prawie rok konsultacjach, poprosiliśmy przedstawicieli kilku miast i gmin, aby odpowiedzieli nam na pytania: jaki nadrzędny cel przyświecał im w trakcie negocjacji i o jakich potrzebach mieszkańców myśleli, zgłaszając uwagi i propozycje do projektu? Czy linie metropolitalne mogą stać się odpowiedzią na wymogi nowoczesnej komunikacji publicznej?
Nowa siatka połączeń uporządkuje i rozbuduje obecny system przewozów pasażerskich w Metropolii. Plany powstały na bazie projektu przygotowanego przez specjalistów w dziedzinie transportu zbiorowego Zarządu Transportu Metropolitalnego, przy zaangażowaniu i współpracy wszystkich samorządów tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Dobiegają końca ustalenia z miastami i gminami w sprawie ostatecznego przebiegu tras poszczególnych linii. Zgłaszane przez samorządowców uwagi zdecydują o finalnej ilości i lokalizacji przystanków w poszczególnych miejscowościach. Do końca roku włączonych zostanie do obecnej sieci transportowej 30 linii, część z nich pojawi się w rozkładach jazdy po raz pierwszy, część uzupełni istniejące obecnie połączenia. To dopiero początek większych zmian w całym systemie komunikacji publicznej naszego regionu. Po co te zmiany? Po to, by jak najlepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę transportową i stworzyć taką sieć połączeń, która zapewni mieszkańcom jak najszybsze i bezproblemowe przemieszczanie się po Metropolii. Nie tylko chcemy – krok po kroku – wyeliminować wszelkie uciążliwości zniechęcające mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Wiemy, że łatwy i bezpieczny transport to warunek konieczny do rozwoju Metropolii i pełnego korzystania z możliwości, jakie daje życie w dużym skupisku miejskim. Oczywiście droga do późniejszych modyfikacji będzie otwarta. Zaraz po uruchomieniu linii planujemy systematycznie monitorować opinie pasażerów i odpowiednio na nie reagować.
Prowadząc rozmowy ws. linii metropolitalnych, mieliśmy jeden cel – wypracować sprawne i szybkie połączenia między miastami. Chcieliśmy likwidacji rozwiązań, w których jedną linią autobusową próbowano zaspokoić wiele potrzeb. Dzięki szybkim połączeniom z Katowicami, rozwiązany zostanie m.in. problem nocnych połączeń, potrzebnych zwłaszcza młodym ludziom, którzy chcą zostać do późna w stolicy naszego regionu. Szybkie połączenia do Strefy Kultury i w okolice miasteczka uniwersyteckiego, które są oddalone od dworca kolejowego, to również zachęta do przesiadki na autobus. Cieszą mnie połączenia do Sławkowa i Psar liniami dojazdowymi, ponieważ mieszkańcy tych miejscowości korzystają z naszego szpitala, robią u nas zakupy, korzystają z usług. Będziemy mieć szybkie linie, które uatrakcyjnią dojazd do Dąbrowy Górniczej i już wkrótce będzie się można przesiąść w jednym z naszych centrów przesiadkowych na pociąg, by pojechać dalej do innych miejsc. Uważam, że linie metropolitalne to dobry kierunek zmian w transporcie publicznym. Szybkie przemieszczanie się pomiędzy miastami GZM to zachęta dla mieszkańców do zmiany sposobu przemieszczania się na co dzień.
Należy podkreślić, że nadrzędny cel Metropolii i miasta Katowice, w zakresie wprowadzenia nowych linii autobusowych, tzw. metropolitalnych, jest spójny – zwiększenie udziału transportu publicznego w dojazdach do Katowic z obszaru Metropolii. Zatem uzgodnienia rozwiązań przedstawionych przez Metropolię dotyczyły dostosowania tras linii i przystanków na terenie Katowic do potrzeb mieszkańców oraz osób dojeżdżających do Katowic, z uwzględnieniem warunków ruchu i postoju autobusów w obszarze centrum. Ponadto, w uzgadnianiu linii metropolitalnych miasto Katowice wskazywało na integrację z funkcjonującym systemem transportowym w Katowicach, w szczególności na wykorzystanie potencjału transportowego nowych węzłów przesiadkowych i linii tramwajowych dojeżdżających do centrum.
Nowa siatka połączeń metropolitalnych to nowe otwarcie w ofercie komunikacji zbiorowej, na które mieszkańcy gminy Psary czekali od lat. Dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będziemy mieć nareszcie bezpośrednie połączenia z Dąbrową Górniczą, Sosnowcem, a nawet Katowicami. Krótki czas podróży oraz duża liczba planowanych kursów to atrakcyjna oferta dla mieszkańców gminy Psary. Cieszę się, że pojawia się interesująca i korzystna alternatywa dla dojazdu do pracy czy szkoły własnym autem. Z pewnością ogromnym wyzwaniem jest obecnie promocja nowej siatki połączeń i zachęcenie mieszkańców Metropolii do skorzystania z oferty linii szkieletowych i dowozowych.\
Z zadowoleniem przyjmujemy rozszerzenie oferty Zarządu Transportu Metropolitalnego. O linię M14, jako łączącą Tarnowskie Góry z Gliwicami, zabiegaliśmy od lat. Będzie to linia o charakterze przyspieszonym, umożliwiająca w miarę szybki i częsty dojazd do Gliwic, zwłaszcza w szczytach komunikacyjnych. Zastąpienie linii 820 metropolitalną M3 oraz linii 94 przez M102, a także nowa linia M107, polepszą ofertę komunikacyjną Tarnowskich Gór. Co ważne – planowane projekty zmian były poprzedzone badaniami, prowadzonymi wśród pasażerów przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Przy okazji, cieszy również rozpoczęcie prac nad odbudową linii kolejowej 182, która stanowić będzie część metropolitalnego połączenia kolejowego: Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Pyrzowice.
Linie metropolitalne to nowa jakość przewozów pasażerskich, która pojawi się w tym roku w naszej Metropolii i wierzę, że przyczyni się do poprawy komunikacji publicznej. W przypadku gminy Wyry to dodatkowa linia, która pozwoli naszym mieszkańcom bez przesiadek dojechać do Katowic. To będzie bardzo duże udogodnienie, o które bardzo często wnioskowali. Oczywiście autobus nie może zatrzymywać się na wszystkich przystankach na trasie, bo wtedy jego czas przejazdu byłby zbyt długi. Negocjacje z Metropolią trwały długo, ale osiągnęliśmy kompromis. Moja ocena jest zadowalająca. Najważniejszą sprawą jest, aby to, co zostało ustalone zaczęło funkcjonować, a wtedy będzie czas i możliwość na wprowadzanie zmian i dostosowywanie trasy i rozkładu do zgłaszanych wniosków. Trzymam kciuki i życzę sukcesu.