Rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z budową parkingu przy stacji kolejowej Katowice – Podlesie. Plan zakłada powstanie 51 darmowych miejsc parkingowych, w tym 2 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Według szacunków będzie można z nich korzystać już w pierwszym kwartale 2022 roku.
– Obok wiaty rowerowej przy stacji kolejowej Katowice–Podlesie, która powstała dzięki głosom mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego, niebawem powstanie wyczekiwany przez mieszkańców parking – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Rozwiązanie to wpisuje się w naszą koncepcję zrównoważonego transportu – mówi prezydent Katowic. I dodaje – Pasażerowie komunikacji publicznej oczekują dziś nie tylko nowoczesnych środków transportu, ale także komfortowych miejsc, w których będą się przesiadać i czekać na kolejne połączenia. Takie warunki zapewniają dziś centra przesiadkowe Sądowa, Ligota, Brynów i Zawodzie – dodaje prezydent.
Budowa dotychczasowych czterech centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści dla mieszkańców i osób odwiedzających Katowice. Najważniejsze z nich to m.in. możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta, oszczędności na czasie i paliwie. Węzły przesiadkowe mają na celu zachęcenie do częstego korzystania z komunikacji publicznej. Tym samym przyczyniają się do zmniejszenia liczby pojazdów na drogach, co wpływa na redukcję emisji spalin i hałasu. Pod koniec 2018 roku w Katowicach otwarto pierwszy park and ride w Ligocie. Koszt tej inwestycji wyniósł 10 mln zł. We wrześniu ubiegłego roku oddano do użytku także Międzynarodowy Dworzec Autobusowy przy ul. Sądowej. Ta inwestycja kosztowała 66 mln zł. W grudniu 2020 r. dołączyły centra przesiadkowe „Zawodzie” i „Brynów”, budowa których kosztowała odpowiednio 95,2 mln zł i 89,4 mln zł. Ideą centrów przesiadkowych jest możliwość szybkiego przesiadania się z różnych środków komunikacji na inne – np. z samochodu na tramwaj, z roweru miejskiego na autobus czy pociąg.
Prace związane z budową parkingu przy stacji kolejowej w Podlesiu prowadzone przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach już się rozpoczęły. Pierwszy etap przygotowawczy, polegający na uporządkowaniu terenu inwestycji trwać będzie do 11 października. Następnie stopniowo podejmowane będą kolejne działania, m.in. przełożenie kolidującego uzbrojenia podziemnego, wykonanie odwodnienia projektowanego parkingu czy jego doświetlenie. Jeśli warunki atmosferyczne będą sprzyjające, w połowie listopada tego roku MZUiM przystąpi do realizacji zakresu drogowego inwestycji. Szacowany koszt powstania parkingu to 244 tysiące złotych, a zasadnicze prace będą wykonane siłami własnymi MZUiM. Zgodnie z harmonogramem inwestycja zostanie oddana do użytku już w pierwszym kwartale 2022 roku. Parking będzie bezpłatny.
Parking to rozwiązanie czasowe, z uwagi na planowaną przebudowę linii kolejowej przez PKP PLK S.A. Docelowe rozwiązania infrastrukturalne będą projektowane i realizowane jednocześnie z działami PKP PLK S.A.
Źródło: UM Katowice