image_pdfimage_print
image_pdfimage_print
W ostatnich dniach obserwujemy niestety ciągły wzrost liczby zakażeń koronawirusem. Dlatego jako samorząd wznawiamy część działań realizowanych przy poprzednich wzrostach zakażeń, a także przypominamy z jakich form pomocy mogą korzystać katowiczanie. Koronawirus to nie tylko zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. Konieczność długotrwałego przebywania w mieszkaniach oraz ograniczenia kontaktów do minimum powodują szereg problemów społeczno-bytowych.
Gdzie szukać pomocy?
– Szczególnie zagrożone są osoby najstarsze i samotne. W tym przypadku dużym wyzwaniem stają się najprostsze czynności, jak kupno żywności, leków czy też kwestie psychologiczne związane z długim odosobnieniem – podkreśla prezydent Marcin Krupa. – Dlatego przypominam, że realizujemy szereg działań antykryzysowych adresowanych w szczególności do osób najbardziej potrzebujących. Jednym z nich jest „Pogotowie zakupowe”. Wszyscy mieszkańcy mogą również skorzystać z pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu – dodaje prezydent i przypomina, by nie wstydzić się, prosić o pomoc.
Jeżeli przebywasz w izolacji spowodowanej zakażeniem wirusem COVID-19 i jesteś osobą powyżej 60 roku życia, niepełnosprawną, samotną bądź niesamodzielną lub nie masz możliwości zapewnienia sobie wyżywienia we własnym zakresie możesz zadzwonić pod numer tel. 32 251 69 00 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach od poniedziałku do piątku, od godz. 7.30 do godz. 15.30 w celu uzyskania pomocy. Pomoc udzielana jest w formie paczek żywnościowych i higienicznych zawierających podstawowe produkty niezbędne do przetrwania okresu izolacji.
Czynny jest również Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 – dostępny w godzinach 16.00-19.00 (od poniedziałku do piątku). Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz poprzez rozmowę telefoniczną. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie: 32 251 15 99, 669 777 008, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, oraz mailowo: oik@mops.katowice.pl Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8.00-19.00 (od poniedziałku do piątku). W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333 751, 725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8.00-17.30 (od poniedziałku do piątku).
#Szczepimysię
Jedną z ważniejszych rzeczy, które każdy z nas może zrobić w walce z koronawirusem to szczepienie – potwierdzają to naukowcy na całym świecie. Ponad 64% mieszkańców Katowic jest już zaszczepionych. Przypominamy, że są trzy sposoby, aby zapisać się na szczepienie: za pośrednictwem infolinii 989, on-line przez Internetowe Konto Pacjenta https://pacjent.gov.pl/ lub w punkcie szczepień.
– Korzyści płynące ze szczepienia są niepodważalne. Mówią o tym nie tylko naukowcy i lekarze, ale też dane statystyczne. Wśród osób hospitalizowanych i tych, które niestety zmarły na COVID-19 zdecydowaną większość stanowią osoby niezaszczepione. Szczepienie się jest wyrazem osobistej odpowiedzialności – bo szczepionki chronią nas, naszych bliskich, znajomych i współpracowników. Dlatego z wielkim smutkiem, a jednocześnie przerażeniem obserwuję w debacie publicznej wypowiedzi nawołujące do sprzeciwu wobec szczepień, sprzeciwu wobec noszenia maseczek czy też przestrzegania podstawowych obostrzeń sanitarnych. Takie działania są nie tylko wyrazem pogardy wobec personelu medycznego heroicznie walczącego o życie i zdrowie milionów Polek i Polaków – ale także przyczyniają się do tego, że dzienne statystyki zgonów i zachorowań wciąż są bardzo wysokie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Miasto Katowice oferuje wsparcie w zakresie transportu na szczepienie. Specjalny transport z domu pacjenta do wybranego punktu szczepień, a także pomoc asystenta, który może wspomóc pacjenta przy m.in. ubieraniu, poruszaniu się, wypełnieniu koniecznej dokumentacji, załatwieniu formalności w punkcie szczepień – to oferta katowickiego MOPSu. Ze specjalnego transportu mogą skorzystać:
osoby niepełnosprawne, które posiadają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności (w stopniu znacznym o kodzie R lub N) lub odpowiednio I grupę z ww. schorzeniami,
osoby powyżej 70. roku życia, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień.
Informacje w zakresie transportu na szczepienie można uzyskać telefonicznie pod numerem telefonu: 32 251 69 00 – infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30.
Załatwianie spraw urzędowych
Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią, limitowaną obsługę mieszkańców – związaną z osobistą wizytą w Urzędzie. – Sprawy urzędowe można załatwiać osobiście w urzędzie, natomiast apelujemy, by kontakt bezpośredni ograniczać do minimum. Z uwagi na obowiązujące rozporządzenie, a także sytuację epidemiologiczną sugerujemy, by jeśli jest to tylko możliwe sprawy załatwiać przez Internet. Posiadając profil zaufany mamy możliwość wysłania do Urzędu Miasta Katowice wniosku drogą elektroniczną, np. w celu zgłoszenia zbycia pojazdu, wniosku o rejestrację pojazdu, odpisu aktu stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia z akt meldunkowych, wymeldowania, deklaracji śmieciowej – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i przypomina, że wiele banków w ramach bankowości internetowej pozwala na założenie profilu zaufanego.
Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:
Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
Miejskim Centrum Energii przy ul. Młyńskiej 2,
Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul. Francuskiej 70,
Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,
z zastrzeżeniem ograniczonej liczby osób przebywających w sali obsługi (tj. maksymalnie 1 osoba na jedno stanowisko obsługi), oraz zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych (tj. zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w następujących godzinach:
poniedziałek, czwartek:: 7.30-17.00
wtorek, środa: 7.30-15.30
piątek: 7.30-14.00.
Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu (lista telefonów do komórek Urzędu najczęściej obsługujących mieszkańców) jest możliwy w godzinach:
od poniedziałku do środy: 7.30-15.30
czwartek: 7.30-17.00
piątek: 7.30-14.00
– Sytuacja jest oczywiście dynamiczna. Na bieżąco śledzimy sytuację epidemiczną, nowe zasady wprowadzane na szczeblu rządowym, a prezydent Marcin Krupa jest w stałym kontakcie z prezydentami największych miast, by wymieniać się doświadczeniami. Wszelkie informacje dla mieszkańców są publikowane na specjalnym serwisie miejskim dedykowanym koronawirusowi pod adresem www.koronawirus.katowice.eu – dodaje rzecznik.
Źródło: UM Katowice