Przebudowa ulica Staszica wkroczyła w decydującą fazę, czyli w budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicami Wojska Polskiego i Starocmentarną. By sprawnie zrealizować tę część prac, 31 lipca wykonawca zamknął wjazd w ulicę Starocmentarną.
Zamknięcie wjazdu sprawiło, że w dojeździe do ulicy Starocmentarnej konieczne jest korzystanie z objazdu ulicami: Wojska Polskiego, Królowej Jadwigi, aleją Róż i Braci Mieroszewskich. W odwrotnym kierunku objazdem dojedziemy do ulicy Staszica.
W trakcie budowy ronda utrzymywana jest natomiast przejezdność między ulicami Wojska Polskiego i Staszica. Dzięki temu autobusy linii 28, 49 i 84 nadal kursują po stałych trasach.
W trakcie budowy ronda ciąg pieszo-rowerowy, który powstaje wzdłuż części ulicy Wojska Polskiego zostanie doprowadzony do nowo budowanej drogi rowerowej przy ulicy Staszica.
– By uniknąć kolizji z rowerzystami, przebudowane zostanie także zejście na nowy ciąg ze schodów obsługi technologicznej, które z ulicy Wojska Polskiego prowadzą na wiadukt w ciągu DK94 – zapowiada Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
Rowerem do parku Hallera
II etap przebudowy ulicy Staszica rozpoczął się w marcu. W tym czasie wykonana została stabilizacja podbudowy jezdni, drogowcy ułożyli też nowe krawężniki i dolne masy bitumiczne na ponad 600-metrowym odcinku od ulicy Ziemby do rejonu skrzyżowania z ulicą Wojska Polskiego. Na tym samym odcinku trwa jeszcze budowa chodnika i drogi rowerowej.
Gotowy jest już natomiast asfaltowy odcinek drogi przy garażach, którym rowerzyści dojeżdżają do parku Hallera.
Na wartą ponad 9 mln zł inwestycję miasto pozyskało blisko 4 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na lata 2024-2025.
Pierwsze rondo przy ulicy Staszica powstało rok wcześniej
W zeszłym roku zakończył się pierwszy etap przebudowy ulic AK Ordona i Staszica. Wtedy inwestycja objęła m.in. budowę niemal 2-kilometrowej drogi rowerowej od ul. Hotelowej do ul. Ziemby.
Ulica Staszica zyskała kanalizację deszczową, wzmocnioną podbudowę oraz nową nawierzchnię. Wzdłuż części trasy – poza drogą rowerową – powstał także chodnik.
Ważną częścią inwestycji była budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Staszica z łącznicami DK94 i S1. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie tylko poprawiło bezpieczeństwo, ale i wpłynęło na upłynnienie ruchu w tym niezwykle ruchliwym miejscu.
Pierwszy etap przebudowy ul. Oddziału AK Ordona i Staszica kosztował 10 mln zł. W tamtym przypadku miasto pozyskało ponad 3,8 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.