image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Nowo stworzone Centrum Zarządzania Ruchem Zarządu Transportu Metropolitalnego oficjalnie rozpoczęło funkcjonowanie. Korzyści z przeprowadzonej inwestycji odczują przede wszystkim pasażerowie, ale także kierowcy i pracownicy organizatora przewozów. Poprawić ma się m.in. przepływ informacji oraz organizacja ruchu pojazdów.

Proces tworzenia Centrum Zarządzania Ruchem ZTM ruszył w marcu. Instalacja ekranów oraz ich integracja z wcześniej wykorzystywanymi systemami zakończyły proces inwestycji. 13 czerwca oficjalnie otwarto komórkę. Pracownicy ZTM mają już dostęp do systemu narzędzi, który pozwala im na dużych ekranach obserwować bieżącą pozycję ponad 1000 pojazdów – autobusów, tramwajów i trolejbusów. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest m.in. szybsze przekazywanie i publikowanie informacji o utrudnieniach w ruchu.

– Duża reorganizacja struktury firmy połączona ze stosunkowo niewielką inwestycją da wymierne korzyści. Nowe narzędzia oznaczają więcej możliwości na przykład w zakresie poprawy organizacji ruchu. Największe profity naszych starań odczują pasażerowie – wyjaśnia Dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.

– Dyspozytornia to serce Zarządu Transportu Metropolitalnego – mówi Grzegorz Kwitek, który w zarządzie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odpowiada za transport. – Pracownicy mają teraz dużo lepszy podgląd na aktualną sytuację na drogach. Dzięki temu możemy szybciej reagować, gdy pojawiają się jakiekolwiek utrudnia, a co za tym idzie – ZTM może szybciej przekazać tę informację pasażerom za pomocą naszych kanałów w mediach społecznościowych czy za pośrednictwem infolinii – dodaje.

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli organizatora przewozów na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podróżni mogą liczyć na dwie istotne zmiany. Po pierwsze, infolinia obecnie działa przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Pasażerowie mogą uzyskać lub uzyskać szybciej niż dotychczas oczekiwaną informację, na przykład dotyczącą dokładnej lokalizacji konkretnego autobusu lub jego ewentualnego opóźnienia, a także uzyskać wszelkie potrzebne informacje związane z funkcjonowaniem komunikacji, obowiązujących taryf itp.

Po drugie, pracownicy ZTM dysponują obecnie narzędziami, które pozwolą szczegółowiej weryfikować wykonywaną przez poszczególnych operatorów pracę przewozową, wdrażać
w przyszłości działania skutkujące poprawą jakości realizowanych przez nich usług, a także
w skrajnych przypadkach odpowiednio reagować na najbardziej uciążliwe zdarzenia drogowe.

Korzyści z wprowadzonych zmian pasażerowie będą zawdzięczać m.in. dzięki zakupie przez ZTM sześciu bezszwowych ekranów. Dziś tworzą one jeden telebim o wymiarach 3,7 m na 1,4 m
i pełnią ważną funkcję pomocniczą. Nowo zakupiony sprzęt został zintegrowany z dotychczas dostępnymi systemami wykorzystywanymi wcześniej w KZK GOP oraz MZK Tychy.

– W wymiarze finansowym inwestycja kosztowała nas ok. 90 tys. zł. Musieliśmy także przeprowadzić szereg zmian w organizacji pracy, m.in. dokonać przesunięć kadrowych, szczegółowo rozpisać nowe zakresy obowiązków i wypracować nowe ścieżki komunikacyjne z operatorami – wylicza kierownik Referatu Kontroli Jakości Usług Przewozowych Rafał Zając, który zarządza pracą nowej dyspozytorni.