To już czternasta edycja Międzynarodowego Festiwal im. G.G. Gorczyckiego w ramach którego odbędzie się 16 koncertów od 14 listopada do 8 grudnia.
Jednym z nich będzie koncert w Radzionkowie, podczas którego zaprezentuje się Cracow Royal Singers, 17 listopada o godzinie 17:00 w kościele św. Wojciecha.
Tytuł koncertu: Requiem. Missa pro defunctis.
Program:
Jan Paweł II – Tryptyk Rzymski (fragmenty)
Thomas Luis de Victoria – Missa pro defunctis
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Sepulto Domino
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Wer weiß, wie nahe mir mein Ende! BWV 166
Cały program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej: http://gorczycki.pl/program/
Festiwal ma na celu promocję i propagowanie muzyki klasycznej- arcydzieł muzyki wokalno-instrumentalnej w godnej oprawie i doskonałym wykonaniu, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku muzycznego najwybitniejszego kompozytora okresu polskiego baroku – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, urodzonego właśnie tu na ziemi śląskiej.
Głównym celem festiwalu jest tworzenie w oparciu o współpracę kilkunastu największych miast województwa śląskiego znaczącego festiwalu, który staje się jedną z najatrakcyjniejszych wizytówek kulturalnych Śląska w Europie.
Kim był Grzegorz Gorczycki ?
Urodził się między 1665 a 1667 w Rozbarku koło Bytomia w rodzinie Adama i Anny Gorczyców, właścicieli folwarku. Początkowo uczył się prawdopodobnie w miejscowej szkole parafialnej. Od ok. 1678 przypuszczalnie do 1683 studiował na Uniwersytecie w Pradze na wydziale sztuk wyzwolonych i filozofii, następnie teologię w Wiedniu i po ok. siedmiu latach otrzymał tytuł licencjata teologii. W 1689 lub 1690 przybył do Krakowa, gdzie 23 grudnia 1690 przyjął cztery niższe święcenia kapłańskie, w 1691 otrzymał subdiakonat, w lutym 1692 diakonat, a miesiąc później święcenia kapłańskie. W tym też czasie zmienił formalnie nazwisko z Gorczyca na Gorczycki. 1 października 1694 objął funkcję wikariusza Katedry na Wawelu, a 10 stycznia 1698 otrzymał stanowisko kapelmistrza (Magister capellae musices Ecclesiae Cathedralis Cracoviensis). Do jego obowiązków należało m.in. dyrygowanie, przygotowywanie repertuaru, komponowanie utworów własnych, kopiowanie głosów kompozycji innych autorów. Jeszcze przed powołaniem na kapelmistrza katedralnego został opiekunem więźniów osadzonych w basztach Zamku na Wawelu. Wszystkie te obowiązki wykonywał do końca życia.
Zmarł 30 kwietnia 1734 w Krakowie. Pamięć jego uhonorowano umieszczeniem w Katedrze wawelskiej tablicy pamiątkowej, na której został nazwany „klejnotem kapłaństwa”. Grzegorz Gerwazy Gorczycki był niemal wyłącznie kompozytorem muzyki religijnej – z racji głębokiego zaangażowania w funkcje kapłańskie oraz kapelmistrzowskej dbałość o zgodną z sensem liturgii oprawę muzyczną. Swoje utwory sygnował charakterystycznymi inicjałami G. G. G. w incypicie głosu basowego lub oznaczał pełnym nazwiskiem. Jest jednak część utworów, która przysparza muzykologom trudności – chodzi o dzieła niesygnowane, a pisane ręką Gorczyckiego. Funkcja kapelmistrza katedralnego zobowiązywała do troszczenia się o repertuar, toteż sporządzone przez niego rękopisy nie musiały oznaczać jego autorstwa. Większość jego kompozycji w postaci rękopisów oraz kopii zachowała się w Archiwum Kapituły Katedry na Wawelu. Po II wojnie światowej manuskrypty dwóch dzieł – COMPLETORIUM i CONDUCTUS FUNEBRIS – zostały odnalezione w archiwum poreformackiego kościoła parafialnego w Rakowie Opatowskim w pobliżu Kielc.