12 pługo-piaskarek, 18 ciągników z pługami i rozrzutnikiem, 6 trzyosobowych brygad do ręcznego odśnieżania oraz 1200 ton soli drogowej i 1600 ton piasku – tak w bardzo dużym skrócie możemy podsumować to, jak Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach przygotował się do rozpoczynającej się Akcji Zima.
W tym okresie o bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców miasta powinny jednak zadbać także spółdzielnie, instytucje, zakłady pracy czy firmy, bo na nich także spoczywa część zimowych zobowiązań dotyczących m.in. odśnieżenia chodników. Zimą o tyskie drogi dbać będzie tak jak w ubiegłym sezonie konsorcjum trzech firm: Master Odpady i Energia, BIO-EKOS oraz EKO-OGRÓD.
W tym okresie o bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców miasta powinny jednak zadbać także spółdzielnie, instytucje, zakłady pracy czy firmy, bo na nich także spoczywa cz ęść zimowych zobowiązań dotyczących m.in. odśnieżenia chodników.
Zimą o tyskie drogi dbać będzie tak jak w ubiegłym sezonie konsorcjum trzech firm: Master Odpady i Energia, BIO-EKOS oraz EKO-OGRÓD.
– Cały sprzęt wyposażony jest w GPSy, które lokalizują pojazd na e-mapie i monitorują jego pracę. Będziemy mogli więc w razie potrzeby np. podczas śnieżycy, reagować natychmiast dysponując pojazdy w odpowiednie miejsce – mówi Wojciech Łyko – dyrektor MZUIM w Tychach.
Jak co roku pracę wszystkich służb odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg koordynował będzie Miejski Ośrodek Dyspozycyjny mieszczący się przy Straży Miejskiej. Wszelkie uwagi można zgłaszać na ogólnodostępne, całodobowe numery telefonów: linia bezpłatna 986 oraz linia płatna: 32/776-39-86. Z kolei pod numerem telefonu 501-46-42-46 lub 32/227-70-06 pracownicy MZUiM pełnią całodobowe dyżury.
W Tychach obowiązują trzy standardy odśnieżania dróg. Pod szczególnym nadzorem znajdują się DK-1 i DK-86 wraz z węzłami. Tu obowiązywać będzie II podwyższony standard, co oznacza, że sprzęt będzie wyjeżdżał na te drogi w pierwszej kolejności. Natomiast DK-44 oraz drogi powiatowe utrzymywane są w II standardzie. Drogi gminne o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym odśnieżane są według III standardu zimowego utrzymania.
Standard drogi ma znaczenie nie tylko dla kolejności jej odśnieżania.
– Sól wykorzystywana jest na drogach krajowych i głównych ciągach komunikacyjnych pierwszej kolejności odśnieżania. Mieszankę piaskowo-solną i piasek stosuje się na pozostałych ulicach w dzielnicach śródmiejskich, a piasek na drogach gminnych w dzielnicach podmiejskich, ciągach pieszych, chodnikach, placach, parkingach – dodaje dyrektor MZUIM.
W razie potrzeby przygotowana ilość soli i piasku będzie systematycznie uzupełniana.