image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Droga Krajowa nr 86 na wysokości Giszowcazostała zamknięta po ulewnych deszczach w sobotę 27 czerwca. Gwałtowne opady spowodowały osunięcie skarpy zabezpieczającej wiadukt drogowy. W związku z postępującą deformacją czynnej jezdni w ciągu DK86 ze względów bezpieczeństwa została ona zamknięta. Na konferencji prasowej miasto i wykonawca przebudowy węzła drogowego zapowiedzieli wznowienie ruchu na DK86 z końcem września.

Na sytuację awaryjną zarówno miasto, jak i wykonawca zareagowali natychmiast. Od razu zwołano sztab kryzysowy i rozpoczęto prace nad możliwymi rozwiązaniami. Od początku możliwe były dwa warianty – naprawa uszkodzonego wiaduktu, który w ramach przebudowy węzła drogowego przewidziany jest do rozbiórki lub realizacja wiaduktu docelowego. Realizacja obu wariantów pod względem czasu realizacji jest porównywalna, natomiast wariant pierwszy skutkowałby dodatkowymi pracami realizowanymi przez wykonawcę.  – Ostatnie dwa tygodnie analizowaliśmy sytuację, tak, by wybrać rozwiązanie, które pozwoli jak najszybciej przywrócić ruch, a jednocześnie nie wpłynie na przebieg całej inwestycji, w tym jej koszty. Wspólnie z wykonawcą wybraliśmy wariant uwzględniający rozbiórkę uszkodzonego wiaduktu oraz budowę docelowego. Do końca września kierowcom udostępniony zostanie odcinek nowej jezdni w kierunku Tychów, gdzie ruch będzie się odbywał jednym pasem w każdym kierunku – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent miasta Katowice. Za nowym obiektem kierowcy powrócą na istniejącą jezdnię wschodnią kierując się w kierunku południowym do Giszowca, Tychów (DK86) lub na DK81 (ul. 73 Pułku Piechoty), a cała jezdnia zachodnia będzie gotowa wiosną przyszłego roku.

– Aby jak najszybciej przywrócić ruch na jednej z najpopularniejszych dróg krajowych w Katowicach – bo wyłączoną trasą w ciągu doby przejeżdża średnio ponad 50 tys. pojazdów – będziemy pracować w systemie zmianowym, w tym także w nocy już od najbliższego poniedziałku  – dodaje Ryszard Trykosko, wiceprezes zarządu NDI SA.

NDI_1.jpg

Do końca sierpnia będą trwały roboty mostowe w ramach których zostaną wybudowane mury oporowe po zachodniej i wschodniej stronie nowego wiaduktu. Na przełomie sierpnia i września zostanie wykonana rozbiórka istniejącego wiaduktu na jezdni wschodniej, czyli w kierunku do Tychów oraz istniejącego wiaduktu na jezdni zachodniej, czyli w kierunku do centrum Katowic. Następnie we wrześniu wykonany zostanie nasyp drogowy wiaduktu dla jezdni zachodniej głównej, budowa kanalizacji deszczowej oraz budowa konstrukcji nawierzchni drogowej dla jezdni zachodniej głównej, po której z końcem września zostanie poprowadzony ruch samochodowy.

– Należy zaznaczyć, iż istniejące wiadukty zgodnie z dokumentacją projektową były przewidziane do rozbiórki. Sytuacja awaryjna wymusiła zmiany w harmonogramie prac, a także zamknięcie drogi na kilka miesięcy, natomiast sytuacja ta nie wpłynie negatywnie na termin oddania całej inwestycji – podkreśla Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji.

ND_2.jpg

Planowany do otwarcia nowy odcinek jezdni zachodniej od Węzła A4 Murckowska do wiaduktu zostanie oddany z wyprzedzeniem w stosunku do dalszego odcinka budowanych jezdni zachodnich, których dopuszczenie do ruchu planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Z kolei zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na II kwartał 2022 roku. Dlatego wykonawca oprócz prac związanych z wiaduktem, będzie realizować szereg innych działań związanych z przebudową węzła drogowego.

– Przede wszystkim skupimy się na robotach drogowych i wykonaniu tymczasowych przejazdów przez pas dzielący z zachodniej na wschodnią jezdnię, co pozwoli nam przywrócić ruch na Drodze Krajowej nr 86. Jednocześnie będziemy kontynuować prace na całym odcinku ul. Pszczyńskiej liczącym 2,5 km długości wraz z czterema wiaduktami i przejściem podziemnym. Budujemy także nowy układ kanalizacyjny oraz przebudowujemy istniejące sieci wodociągowe, elektroenergetyczne, teletechniczne oraz uzbrojenia podziemnego należących do KWK Murcki-Staszic – mówi Adam Owsiany, dyrektor projektu, NDI SA.

20200715_Plan sytuacyjny wariant 1 Model.jpgZanim jednak wykonawca wykona nowy wiadukt wciąż będą obowiązywać objazdy.

OBJAZDY DLA KIEROWCÓW

Dla kierowców  na czas wyłączenia wyznaczono  objazdy zarówno lokalne, jak również tranzytowe.

Objazd lokalny poprowadzony przez ulice Gospodarczą, Górniczego Dorobku, Szopienicką (schemat 1). – W związku z zamknięciem przejazdu DK86 na najbliższe trzy miesiące wprowadziliśmy już kilka dodatkowych elementów, aby nadać priorytet na trasach proponowanych objazdów. Zmieniliśmy organizację ruchu oraz program funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Szopienicka – Górniczego Dorobku w celu dostosowania skrzyżowania do zwiększonego ruchu wynikających z prowadzenia objazdu – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent miasta Katowice. Na skrzyżowaniu zamknięto wlot w ul. Św. Anny oraz ograniczono wyłącznie do autobusów komunikacji miejskiej relacji skrętu w lewo z ul. Szopienickiej na ul. Górniczego Dorobku. Ponadto w rejonie zamknięcia ulicy Pszczyńskiej (rejon kładki dla pieszych nad ulicą Pszczyńska przy węźle Murckowska), wyznaczone zostało miejsce do zawracania dla pojazdów, które nie skorzystały z poprzednich alternatywnych tras objazdowych. Otwarte  pozostają  zarówno  przejazd  pod  DK86,  który  łączy  ul.  Kolistą z ul. 73 Pułku Piechoty, jak również prawoskręt z DK86 w ul. Kolistą.

schemat1_objazd lokalny.jpg

Dla  ruchu   tranzytowego   rekomendowane   jest  omijanie  DK86  i  kierowanie  się  na  S1 (schemat 2).  Na  kierunku  Tychy  –  Sosnowiec  należy  zjechać w Tychach na S1. Z S1 można skręcić w autostradę A4 i kierować się na Katowice lub Kraków lub kontynuować podróż drogą S1 – w kierunku Dąbrowy Górniczej – do autostrady A1. Z kolei jadąc z Katowic –  należy  zjechać  na  autostradę  A4  na  Kraków – a następnie odbić na S1 w Mysłowicach  w  kierunku  na  Tychy.  Pojazdy  jadące  od  strony  Siewierza  na  Tychy  –  powinny  na wysokości Podwarpia skręcić w S1. Ruch tranzytowy  z  ulicy  Kościuszki  DK81  od  skrzyżowania z ulicą Kolejową w kierunku autostrady  A4  kierowany  będzie  ulicami  Brynowską i Mikołowską.

KOMUNIKACJA MIEJSKA

Zarząd  Transportu  Metropolitalnego  wprowadził  natomiast  zmianę  tras  linii  autobusowych  nr:  1,  4,  14,  672,  672N,  673  oraz 920. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów komunikacji miejskiej trwają prace i uzgodnienia w zakresie uruchomienia dodatkowego przystanku na ul. Mysłowickiej dla autobusów jadących od strony Tychów. Pojazdy te obsługiwały dzielnicę Giszowiec poprzez zatrzymywanie się na przystanku przy ul. Pszczyńskiej (DK86), dlatego miasto zainterweniowało, by w zamian uruchomić dodatkowy przystanek na trasie objazdu.

Szczegóły w zakresie komunikacji miejskiej dostępne są na stronie ZTM w zakładce komunikaty, natomiast Koleje Śląskie na  linii  Tychy-Katowice,  która  przejeżdża  przez  Podlesie  i  Piotrowice  zwiększyły  możliwości przewozu pasażerów w dwóch porannych pociągach.

Źródło: UM Katowice