Liczy niespełna 450 metrów długości i 15 metrów szerokości, ale przez bytomian uznawana jest za serce Śródmieścia. Ulica Dworcowa – po trzydziestu latach doczeka się przebudowy. Wszystko w ramach projektu rewitalizacji Śródmieścia, który do końca roku zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. 20 sierpnia zaprezentowano koncepcję przebudowy ulicy oraz rewitalizacji 11 kamienic przy ul. Dworcowej.
Obecny wygląd ul. Dworcowej to efekt zrealizowanej w latach 90. XX wieku przebudowy. Po trzech dekadach, reprezentacyjna ulica Bytomia wymaga pilnego remontu. Już wkrótce, w ramach projektu rewitalizacji Śródmieścia, ul. Dworcowa doczeka się gruntownej modernizacji – a wraz z nią 11 zabytkowych kamienic. Do końca tego roku planujemy złożenie projektu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Jeśli otrzymamy wnioskowane dofinansowanie, przebudowę ul. Dworcowej chcielibyśmy zrealizować do końca 2022 roku – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Jak będzie wyglądać nowa Dworcowa?
Nowa Dworcowa przede wszystkim będzie przyjazna dla pieszych. Ulica zyska nową – wygodną dla przechodniów, nawierzchnię z ciętego kamienia. Układ drogi zostanie podzielony na strefy: komercyjną – przeznaczoną dla lokalnych przedsiębiorców, rekreacyjną – na której królować będzie zieleń i mała architektura, oraz na strefę ruchu.
Innowacją będzie też poprowadzenie wzdłuż całej ul. Dworcowej specjalnej ścieżki wraz z mapami dotykowymi, dzięki czemu osoby niewidome i niedowidzące będą mogły się bezpiecznie przemieszczać – mówi Grzegorz Pronobis z Pronobis Studio, autor projektu przebudowy ul. Dworcowej.
Ruch samochodów zostanie uspokojony i ograniczony do niezbędnego minimum: pojawi się też monitoring kontrolujący wjazd samochodów na ul. Dworcową, zmianie ulegnie organizacja ruchu. Według planów, ruch samochodów poprowadzony będzie jednokierunkowo od ul. Moniuszki w kierunku pl. Kościuszki i od ul. Moniuszki w kierunku pl. Wolskiego. Dowóz towarów do lokali będzie możliwy tylko w określonych godzinach.
Na nowej Dworcowej pojawi się też więcej zieleni – drzew, kwiatów i pergoli z pnączami. Skwer przy pl. Wolskiego zostanie zagospodarowany – znikną bariery architektoniczne, nasadzone będą rośliny, dzięki czemu teren ten stanie się zieloną enklawą odpoczynku dla bytomian. Wzdłuż całej ulicy pojawią się też nowe ławki.
Kamienice także zostaną zrewitalizowane
Do Gminnego Programu Rewitalizacji wpisaliśmy także projekty realizowane przez wspólnoty mieszkaniowe, prywatnych właścicieli budynków czy przedsiębiorców. Dzięki temu, prywatne, zabytkowe kamienice mają szansę odzyskać blask. Tak będzie m.in. w przypadku ul. Dworcowej, gdzie 11 kamienic wspólnot mieszkaniowych odzyska dawny blask – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
W ramach projektu „Rewitalizacja podobszaru 10 w Bytomiu – okolice Dworcowej i Rynku” renowacji doczekają się m.in. elewacje frontowe, dachy i klatki schodowe 11 budynków przy ul. Dworcowej oraz kamienic przy Szymanowskiego 2, Jagiellońskiej 16 i Rycerskiej 1. Zrewitalizowana zostanie ul. Zaułek.
Swój dawny blask odzyska m.in. kamienica projektu Juliusa Schlesingera o modernistycznej fasadzie z elementami art deco przy ul. Dworcowej 9, neorenesansowa kamienica z 1892 roku przy ul. Dworcowej 2 czy wybudowana według projektu czołowego architekta secesji Wilhelma Hellera – kamienica przy ul. Dworcowej 22. Wyremontowany zostanie dach kamienicy przy Dworcowej 24, piękna elewacja eklektycznej kamienicy z 1901 roku projektu Edmunda Trossina przy ul. Dworcowej 29 znów będzie zachwycać.
Wartość całkowita projektu „Rewitalizacji podobszaru 10 w Bytomiu – okolice Dworcowej i Rynku” szacowana jest na ponad 20,4 mln zł. Miasto Bytom będzie starało się o dofinansowanie z Obszaru Strategicznej Interwencji w wysokości ponad 15,3 mln zł.
Dworcowa – ulica ze średniowieczną proweniencją
Ulica Dworcowa powstała w średniowieczu, przecinając ówczesne przedmieście, ale dopiero wraz z budową dworca kolejowego w połowie XIX wieku nabrała znaczenia. Dotychczasowy podmiejski trakt szybko zamienił się w jedną z głównych ulic handlowych miasta. Pod koniec XIX i na początku XX wieku wyrosły przy niej okazałe kamienice mieszczańskie z lokalami usługowymi oraz reprezentacyjne hotele. Najstarszym zabytkiem przy ulicy Dworcowej jest kamienica nr 16, kształtem nawiązująca do klasycyzmu, ale bogata w zdobnictwo secesyjne. W jej pobliżu znajduje się wiele innych, pięknych przykładów historyzmu i secesji. Warto odnotować, że latach 1898-1927 po ul. Dworcowej kursował tramwaj.
Tekst: Małgorzata Węgiel – Wnuk
Źródło: UM Bytom