image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Od 2 kwietnia M 101, która łączy Katowice z Mysłowicami będzie miała nową stałą trasę przejazdu. Autobusy będą codziennie rozpoczynać kurs w Centrum Przesiadkowym Katowice Sądowa i obsługiwać przystanek Katowice Dworzec. Pozwoli to usprawnić bezpośredni dojazd do głównych punktów w centrum Katowic oraz integrację M 101 z innymi liniami autobusowymi.

 Obecnie przystanek autobusowy Dworzec PKP oraz Centrum Przesiadkowe Katowice jest obsługiwane przez metrolinię M101 w kursach nocnych. Od 2 kwietnia to ma się zmienić. Autobus będzie dojeżdżać tam codziennie we wszystkich kursach. Pasażerowie korzystający z tej linii będą mieli bezpośredni dostęp do pociągów na dworcu PKP oraz autobusów dalekobieżnych, kursujących z Centrum Przesiadkowego.

Korzystanie z tych przystanków autobusowych ułatwi także podróżowanie komunikacją miejską przez Metropolię. Przystanki pod dworcem PKP to punkt z którego kursują głównie linie do różnych dzielnic Katowic.

Dojazd M 101 zapewni także integrację z metrolinią M22, która łączy Katowice z Lędzinami oraz Bieruniem. Pod katowickim dworcem można się przesiąść na linię lotniskową AP.

Przystanek na Sądowej obsługuje część ruchu związanego z obsługą Dworca PKP oraz linie kursujące do południowych dzielnic Katowic z pominięciem dworca PKP.

Na wprowadzenie tego rozwiązania miała wpływ zmiana organizacji ruchu na Alei Korfantego, gdzie autobusy nie mają już możliwości postoju – od razu muszą rozpocząć kolejny kurs. Na obecnej trasie na przystanku przy Alei Korfantego bufor wynosi 3 minuty. Po zmianach na ostatnim przystanku na Sądowej ten czas został wydłużony do 20 minut. Ta zmiana zminimalizuje ryzyko opóźnień.

Nowa trasa przejazdu linii M101 w kierunku Mysłowic

Linia rozpocznie kursy z przystanku „Katowice Sądowa”[01B], następnie autobusy zostaną skierowane ulicami: Sądową, Słowackiego do podziemnego dworca z obsługą przystanku „Katowice Dworzec”[05], następnie ulicami: Słowackiego, Matejki, Plac Wolności z obsługą przystanku „Katowice Plac Wolności”[03], Sokolską z obsługą przystanku „Katowice Sokolska”[04], Chorzowską, przez rondo gen. J. Ziętka, Roździeńskiego do włączenia się na obecną trasę na przystanku „Katowice Strefa Kultury NOSPR”[02].

Wyłączone z obsługi przez linię M101 zostaną przystanki: „Katowice Aleja Korfantego”[01] oraz „Katowice Sokolska”[05].

Nowa trasa przejazdu linii M101 w kierunku centrum Katowic

Po obsłudze przystanku „Katowice Strefa Kultury”[02] autobusy skierowane zostaną ulicami: Roździeńskiego z obsługą przystanku „Katowice Strefa Kultury NOSPR”[01],  przez rondo gen. J. Ziętka, Korfantego z obsługą przystanku „Katowice Aleja Korfantego”[02], Skargi, Mickiewicza z obsługa przystanku „Katowice Mickiewicza”[02], Słowackiego do podziemnego dworca z obsługą przystanku „Katowice Dworzec”[10], następnie ulicami: Słowackiego, Sądową oraz Goppert-Mayer do przystanku „Katowice Sądowa”[02A], gdzie linia zakończy bieg.

Metrolinie to dodatkowe połączenia autobusowe

Mają one usprawnić poruszanie się komunikacją miejską po Metropolii. Ich celem jest poprawa dostępności i funkcjonowania transportu publicznego do czasu budowy Kolei Metropolitalnej poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, zapewnienie regularnych taktów odjazdu, które realizowane są niemal przez całą dobę.

Od maja 2021 roku Metropolia uruchomiła 15 metrolinii.

Obecnie trwa przetarg, który umożliwi uruchomienie w ciągu pół roku kolejnych linii. Według założonego planu będą to M15, M17, M25, M26 i M103. Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy.

Pozostałe metrolinie będą uruchamiane w kolejnych miesiącach. Docelowo wszystkich linii metropolitalnych ma być 32.