Województwo Śląskie, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Miasto Gliwice oraz Koleje Śląskie wspólnie zaapelowały do PKP PLK o rozpoczęcie modernizacji dwóch linii kolejowych i budowę nowych przystanków
Wspólny apel samorządów: wojewódzkiego, metropolitalnego i gliwickiego, a także regionalnego przewoźnika kolejowego Kolei Śląskich – to efekt roboczego spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego poświęconego kluczowym dla rozwoju transportu publicznego w regionie projektu część linii kolejowej nr 306 oraz wybudowania na terenie Gliwic trzech nowych przystanków kolejowych.
– Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia od początku stawiamy na rozwój transportu szynowego i dążmy do tego, aby kolej była kręgosłupem systemu transportowego – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – Każda inicjatywa, której celem jest poprawa jakości infrastruktury kolejowej zasługuje na nasze poparcie i zaangażowanie. Liczba połączeń kolejowych w przyszłości będzie wzrastać, dlatego naturalne jest, aby nasi partnerzy z Kolei Śląskich zabezpieczyli odpowiednie zaplecze dla obsługi coraz większej liczby posiadanych pociągów – dodaje Kwitek.
Autorzy apelu chcą, by zarządzająca polską infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK przystąpiła do modernizacji linii kolejowej 200 (z Gliwic do kopalni Sośnica i dalej do gliwickiego Bojkowa), przejęła część dawnej linii kolei piaskowej nr 306 i wybudowała trzy nowe przystanki kolejowe – przy ulicach Sikorskiego, Usługowej i Bojkowskiej.
Przebudowa tych linii wraz z budową trzech nowych przystanków kolejowych pozwoliłaby nie tylko uruchomić planowane połączenie aglomeracyjne pomiędzy Gliwicami a Pyskowicami i w dalszej kolejności z Knurowem, o które zabiega Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ale również ułatwiła rewitalizację tej części Gliwic.
Mieszkańcy tego miasta zyskaliby możliwość dotarcia do centrum szybkim i ekologicznym transportem, zaś pracujący w pobliskiej Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej możliwość łatwego dojazdu do pracy.
Koleje Śląskie chcą w tym rejonie wybudować drugą bazę dla swoich nowoczesnych pojazdów. Hala ma powstać na rewitalizowanych, pogórniczych terenach i dać temu miejscu drugie życie. W lutym w tej sprawie podpisano list intencyjny pomiędzy właścicielem terenu – Polską Grupą Górniczą, a kolejową spółką. Zainteresowanie projektem wykazały już pobliskie centra logistyczne, dostrzegając w kolei szansę na ulepszenie swojego funkcjonowania.
Baza będzie usytuowana ledwie kilka kilometrów od dworca PKP w Gliwicach, skąd każdego dnia wyruszają pociągi na newralgicznej trasie kolejowej łączącej Gliwice z Częstochową. Każdego roku korzysta z niej ponad 10 mln pasażerów