W Bieruniu Nowym powstanie Centrum Przesiadkowe! Ta głośno zapowiadana i długo wyczekiwana inwestycja wreszcie rusza. 3 kwietnia Burmistrz Miasta Bierunia podpisał umowę, na mocy której budynek starego dworca kolejowego zostanie przebudowany, a wraz z nim metamorfozę przejdzie teren do niego przyległy.
Przedmiotem podpisanej umowy jest wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz realizacja robót budowlanych w formuje „zaprojektuj i wybuduj” – zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w budynku dworca PKP w Bieruniu Nowym oraz na terenie przyległym na potrzeby utworzenia Centrum Przesiadkowego w ramach projektu pn.: „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary – etap I”.
Budowa Centrum Przesiadkowego planowo rozpocząć miała się już w zeszłym roku. Gmina Bieruń na realizację tego ambitnego przedsięwzięcia pozyskała środki unijne. Pomimo usilnych starań nie udało się wówczas jednak wyłonić wykonawcy. Dopiero kolejny przetarg zakończył się sukcesem. 3 kwietnia podpisano umowę na remont budynku starego dworca kolejowego. W najbliższych dniach rozpoczną się prace projektowe do tego zadania.
Umowa podpisana została przez Burmistrza Miasta Bierunia Krystiana Grzesicę i Adama Janotę – Prezesa Zarządu Konsorcjum Firm:
- Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k.
 - Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur z Jankowic (ul. Złote Łany 21a, Jankowice).
 
Inwestycja kosztować będzie 6 789 600,00 zł. Zrealizowana ma być – zgodnie z umową – do 30 listopada 2020 roku.
Zakres prac budowlanych obejmie m.in.:
- Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne
 - Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)
 - Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)
 - Modernizację instalacji wraz z przyłączami
 - Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.
 - Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)
 - Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)
 - Modernizację walorów estetycznych
 - Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)
 - Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej
 - Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej-kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo – rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.
 - Uporządkowanie i nasadzenie zieleni
 - Modernizację przejść dla pieszych
 - Utworzenie miejsc parkingowych
 - Modernizację i budowę dojazdów
 - Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji – pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji
 - Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części – otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)
 - Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP
 - Budowę małej architektury
 - Dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu.
 
Szeroko zakrojony projekt zakłada:
- Gruntowny remont budynku dworca kolejowego i rewitalizację przyległego do niego terenu
 - Zaadaptowanie budynku gospodarczego stojącego obok dworca m.in. na funkcjonalny parking rowerowy (Bike&Ride)
 
a także:
- Wykonanie oświetlenia drogi rowerowej biegnącej pomiędzy Bieruniem Starym a Bieruniem Nowym (od ulicy Kościelnej do ulicy Baryki) – DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.
 - Utworzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Turystycznej – do ulicy Św. Kingi do istniejącej drogi rowerowej Bieruń Nowy – Bieruń Stary – DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.
 - Wybudowanie nowoczesnej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Węglowej, komunikującej obecną drogę rowerową łączącą część starobieruńską i nowobieruńską z Plantami Karola- DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ.
 
Źródło:www.bierun.pl
                    
				
        


