image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Koncert otwierający jubileuszową edycję festiwalu zorganizowany został w kościele pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Czeladzi. Zanim zabrzmiały pierwsze dźwięki Burmistrz Miasta Czeladź Zbigniew Szaleniec wręczył pamiątkowe statuetki „Patronius Artis”, czyli „Mecenas Sztuki”.

Otrzymały je dwa małżeństwa lekarzy, które były inspiratorami powstania festiwalu: dr n. med. Ewa Hamankiewicz i dr n. med. Maciej Hamankiewicz oraz lek. med. Barbara Kucio i dr hab. n. med. Cezary Kucio, a także biskup sosnowiecki Grzegorz Kaszak i ksiądz kanonik Jarosław Wolski. Ten ostatni otrzymał także prestiżową nagrodę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, którą w imieniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego przekazał mu senator Czesław Ryszka.

A potem rozpoczęła się część artystyczna w postaci widowiska zatytułowanego „Soprany vs Tenorzy” z udziałem tria Sopranissimo i tia Tre Voci oraz orkiestry symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. Arie przeplatały się z przebojami muzyki popularnej w symfonicznych aranżacjach i operowych wykonaniach. Widzowie wypełniający kościół usłyszeli między innymi: arię Traviaty „Sempre libera”, a także słynne „Volare”, „Allelujah” Leonarda Cohena, czy też „Dancing Queen” z repertuaru Abby. 
Warto dodać, że trio Sopranissimo wystąpiło w koncercie zamykającym ubiegłoroczną edycję festiwalu, który widownia zgromadzona w Kopalni Kultury przyjęła wręcz entuzjastycznie. Tym razem, na zaproszenie organizatorów utalentowane wokalistki powróciły do Czeladzi ze specjalnym programem rozbudowanym o udział męskiej formacji Tre Voci. Zarówno śpiewaczki: Agnieszka Adamczak, Joanna Horodko i Agnieszka Sokolnicka, jak i śpiewacy: Mikołaj Adamczak, Miłosz Gałaj i Voytek Soko Sokolnicki zaprezentowali wyjątkowy kunszt w tworzeniu imponujących harmonii z umiejętnym wykorzystaniem różnic w barwach swych głosów i brawurowo wykonywali znakomicie rozpisane partie wokalne. Zabrzańskimi filharmonikami jak zwykle precyzyjnie, z werwą i z gracją dyrygował dyrektor artystyczny Festiwalu Ave Maria, Sławomir Chrzanowski. 
Ozdobą drugiej części koncertu były trzy damsko-męskie duety, a w finale cała szóstka artystów urzekająco wykonała kompozycję Ennio Morricone „Nella Fantasia”. Po wysłuchaniu długich owacji na stojąco wszyscy soliści na bis zaśpiewali pieśń „Time To Say Goodbye”, która rozpisana na sześć głosów zabrzmiała wyjątkowo monumentalnie i wzruszająco. W ten sposób zakończył się inauguracyjny koncert XX Festiwalu Ave Maria. Była to prawdziwa uczta dla miłośników sztuki wokalnej.

Źródło: www.czeladz.pl