image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

„Qlturalna Retroteka” czyli czytanie łączy pokolenia. W projekt realizowany przez Miejską Bibliotekę Publiczną zaangażowani są seniorzy, bytomskie przedszkolaki oraz uczniowie technikum. Efektem będzie m.in. gra memory i nauka szyfrowania treści w kodach QR. 

Do udziału w projekcie zaproszeni zostali słuchacze Bytomskiego Uniwersytety Trzeciego Wieku, uczniowie Technikum nr 4, sekcja plastyczna Klubu Sezam i bytomskie przedszkolaki. Tu każdy uczy się od siebie nawzajem.

Podczas cyklicznych spotkań seniorzy i najmłodsi bytomianie spędzają czas na wspólnym czytaniu książek i rysowaniu. 24 października Ilona Dobrowolska z BUTW czytała dzieciom z Przedszkola nr 18 książkę „Roztrzepana Sprzątaczka” Doroty Gellner. Niemniej jak podkreśla Teodozja Galińska z Działu Informacyjno-Bibliotecznego MBP, dużym zainteresowaniem najmłodszych cieszą się książeczki z serii „Poczytaj mi mamo”. Po wspólnym czytaniu rozpoczynają się zajęcia plastyczne. Dzieci rysują to, o czym usłyszały, a najlepsze prace znajdą się na wystawie.

„Qlturalna Retroteka” przenosi osoby starsze w świat dzieciństwa. Także dla nich jest artystyczną inspiracją, bo to oni wraz z członkami sekcji plastycznej Klubu Sezam będą autorami rysunków na poświęconej książkom grze memory. Poprosiliśmy seniorów z sekcji plastycznej BUTW pod kierunkiem Marty Hawlickiej, by narysowali ilustracje do książek z dzieciństwa – mówi Teodozja Galińska. Otrzymaliśmy przepiękne rysunki Calineczki, Czerwonego Kapturka, Kopciuszka.

Biorący udział w projekcie seniorzy zgłębią kolejne tajniki wiedzy komputerowej. Uczniowie Technikum nr 4 nauczą ich szyfrowania i odczytywania wiadomości w generatorze kodów QR. Dzięki tej umiejętności częściej będą korzystać ze smartfonów. W kodach QR zaszyfrowane są m.in. dane do przelewów, dane kontaktowe, wirtualne przewodniki.

Żeby sprawdzić, jak seniorzy opanowali sztukę kodowania, na terenie biblioteki odbędzie się gra – podchody z użyciem kodów QR, w których zawarte będą wskazówki oparte na literaturze.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.