image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

We wtorek 12 listopada rozpoczyna się zapowiadana od kilkunastu miesięcy kompleksowa modernizacji zaniedbanej ul. Dworcowej w elegancki, reprezentacyjny deptak miejski, który stanie się nową wizytówką miasta.

– To następny element metamorfozy Katowic. Nowy deptak miejski, podobnie jak to było w przypadku ul. Mariackiej, ma przywrócić kolejną część miasta dla pieszych i wpisywać się w naszą politykę odciążania centrum z ruchu samochodowego. Na przebudowanym deptaku pojawi się zieleń i mała architektura. Zgodnie z głosami mieszkańców ulica Dworcowa docelowo zostanie zamknięta dla ruchu pojazdów, nasadzimy na niej aż 54 drzewa, zostanie zmieniona nawierzchnia oraz zamontowane zostaną nowe ławki i oświetlenie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Przebudowa ul. Dworcowej w pierwszym etapie obejmie odcinek od ul. Dyrekcyjnej do ul. Tylnej Mariackiej. We wtorek 12 listopada wykonawca przystąpi do demontażu wyspy drogowej na skrzyżowaniu ul. Św. Jana z ul. Dworcową. – Pierwsze prace wykonawca rozpocznie we wtorek 12 listopada, natomiast od czwartku 14 listopada planowane jest zamknięcie ul. Dworcowej i pierwsze zmiany w organizacji ruchu. Za dwa dni planowane jest zamknięcie ul. Dworcowej. Kierowcy muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu w tym rejonie. Chcąc dojechać z tunelu pod Dworcem na ul. Francuską, kierowcy będą musieli się kierować pod wiadukt kolejowy wzdłuż ul. Kościuszki i następnie ul. Wojewódzką – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta o dodaje, że tym samym ul. Tylna Mariacka stanie się ulicą dwukierunkową bez przejazdu, z wjazdem i wyjazdem poprowadzony od ul. Francuskiej. Wykonawca w tym okresie rozpocznie roboty przygotowawcze i rozbiórkowe na zamkniętym dla ruchu odcinku ul. Dworcowej. Wykonawcą inwestycji jest Silesia Invest z Gliwic. Wartość przebudowy to 15,58 ml zł.  Prace zakończą się w III kwartale przyszłego roku.

Przypomnijmy, że to kolejna ulica w centrum Katowic, która zamykana jest dla ruchu kołowego. We wcześniejszych latach wyłączono z ruchu ul. Mariacką, która jest dziś popularnym deptakiem i lokalizacją wielu restauracji, pubów i klubów, a także ul. Bankową, która przebiega między budynkami Uniwersytetu Śląskiego i oddanie jej we władanie studentom – o co od kilku lat nalegał m.in. samorząd studencki.

Warto dodać, że w związku ze zmianami organizacji ruchu na ul. Dworcowej zmiany czekają nas także wzdłuż ul. Tylnej Mariackiej, gdzie w przyszłym roku powstanie wielopoziomowy parking. Jednocześnie od przyszłego roku będzie wdrażana w Katowicach nową politykę parkingową, która będzie oznaczać znaczący wzrost cen w Strefie Płatnego Parkowania dla osób spoza Katowic – przy jednoczesnym zagwarantowaniu znaczących upustów dla katowiczan, którzy będą posiadać kartę mieszkańca. Wykonawcą parkingu przy ul. Tylnej Mariackiej jest firma Grand Andrzej Grygiel z Korzennej. W ramach umowy wykonawca odpowiada za dokumentację projektową, wykonanie maszyn do automatycznego parkowania samochodów. Koszt inwestycji to 19,7 mln zł. Zakończenie prac – montaż i uruchomienie parkingu planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku.