image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami władz Rudy Śląskiej i zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. niebawem rozpocznie się modernizacja infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli. Dziś w siedzibie tramwajowej spółki podpisano umowę z generalnym wykonawcą.

– Popularna „dziewiątka” to linia bardzo ważna w układzie komunikacyjnym miasta, problemem jest jednak jej stan. Modernizacja torowiska jest kluczowa dla zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków podróży – mówi prezydent Grażyna Dziedzic. – Pracujemy nad tym razem z Tramwajami Śląskimi od kilku lat, czego efektem był dotychczas przeprowadzony w 2017 roku remont odcinka przy ul. Niedurnego. Cieszę się, że zrealizowany zostanie kolejny etap i mam nadzieję, że modernizacji doczekają się także pozostałe rudzkie odcinki – dodaje.

Modernizacja torowiska linii nr 9 biegnącej od Bytomia do Chorzowa przez Rudę Śląską zarówno przez władze Rudy Śląskiej, jak i spółkę Tramwaje Śląskie S.A. uznana została za jedno z priorytetowych zadań inwestycyjnych, związanych z komunikacją tramwajową. – To niezwykle ważna linia, łącząca kilka miast, będąca dla wielu pasażerów podstawowym środkiem komunikacji, dlatego bardzo zależy nam, żeby znacząco poprawić jej stan techniczny i zapewnić pasażerom jak najlepszy komfort podróży – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Dlatego też w realizowanym przez Spółkę „Zintegrowanym Projekcie modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” znalazło się kilka odcinków torowiska linii nr 9. Pierwszym był fragment przebiegający przez dzielnicę Nowy Bytom.

Początek 2020 roku przyniósł rozstrzygnięcie przetargu i wyłonienie wykonawcy dla kolejnego odcinka linii nr 9. W wyniku postępowania przetargowego na realizację zadania pn. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej” generalnym wykonawcą wybrana została krakowska firma TOR-KRAK – ta sama, która przebudowała torowisko w Nowym Bytomiu.

16 marca 2020 r. w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A. członkowie jej Zarządu – prezes Bolesław Knapik i dyrektor finansowy Henryk Kolender – oraz prezes zarządu firmy TOR-KRAK Sp. z o.o. Wiesław Niedziela podpisali wartą niemal 21 mln zł netto umowę, zgodnie z którą wykonawca zmodernizuje ok. 2900 metrów toru pojedynczego (mtp).

Czas na realizację tego zadania to 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. – W imieniu wykonawcy chcę zadeklarować, że będziemy się starać wykonać zadanie z pełnym zaangażowaniem sił i środków, przy możliwie jak najmniejszych utrudnieniach dla uczestników ruchu drogowego oraz życia okolicznych mieszkańców – mówi Wiesław Niedziela.

Na czas realizacji zadania konieczne będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu zarówno tramwajowego, jak i samochodowego. Ze względu na to, iż modernizowany będzie odcinek jednotorowy, linia nr 9 nie będzie kursować przez Godulę. W jej miejsce uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza, ale szczegółowe informacje spółka Tramwaje Śląskie S.A. przekaże w terminie późniejszym.

– W pierwszej kolejności musimy uzyskać od wykonawcy szczegółowy harmonogram robót, zatwierdzony projekt czasowej organizacji ruchu i dokonać przekazania placu budowy, a to zwykle trwa kilka tygodni – podkreśla Bolesław Knapik. Zmiany na pewno dotkną także kierowców, gdyż prowadząc prace wykonawca będzie musiał zająć część drogi. Stosowne informacje będą się ukazywać na stronach internetowych spółki Tramwaje Śląskie S.A. i Urzędu Miasta.