Rozpoczyna się kolejny etap prac w obrębie pętli tramwajowej w Brynowie – wykonawca Centrum Przesiadkowego Brynów rozpocznie roboty drogowe wzdłuż ulicy Rzepakowej, co będzie wiązało się z wprowadzeniem czasowej organizacji ruchu, która zacznie obowiązywać w poniedziałek 23 marca.
– W ramach budowy Centrum Przesiadkowego Brynów przebudowywany jest również układ drogowy w tym rejonie, tak aby nadać priorytet komunikacji miejskiej, a także połączyć budowany parking z peronami autobusowymi i tramwajowymi, jak najszybszą trasą. Przebudowany musi zostać także fragment ul. Rzepakowej, co wykonawca rozpocznie w poniedziałek 23 marca i będzie realizował w dwóch etapach do połowy maja. Następnie rozpocznie kolejne prace drogowe, o których będziemy informować z wyprzedzeniem – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.
Pierwszy etap prac przy ul. Rzepakowej będzie realizowany od 23 marca do 18 kwietnia. W tym czasie nastąpi zajęcie po jednym prawym pasie ruchu jezdni w kierunku Ochojca i Ligoty, a także jezdni w kierunku ul. Kolejowej. – Przesuniemy także kolidujące z obszarem prac przystanki autobusowe w rejon skrzyżowania ul. Rzepakowej z ul. Żytnią i ul. Warzywną. Prace w rejonie przejść dla pieszych będą prowadzone pod ruchem w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne przejście pieszym na drugą stronę ulicy. Sygnalizacja świetlna przełączona zostanie w tryb ostrzegawczy – wyjaśnia Artur Stelmach, kierownik budowy z firmy WARBUD.
Następnie od 20 kwietnia do 16 maja nastąpi zajęcie po jednym lewym pasie ruchu jezdni w kierunku Ochojca i Ligoty, a także jezdni w kierunku ul. Kolejowej. Podobnie prace w rejonie przejść dla pieszych będą prowadzone pod ruchem w taki sposób aby zapewnić bezpieczne przejście pieszym na drugą stronę ulicy. Sygnalizacja świetlna przełączona zostanie w tryb ostrzegawczy. Po zakończeniu prac zajęty odcinek pasa drogowego zostanie zwolniony, a następnie zostanie wprowadzony kolejny etap robót.
Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Brynowie to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. – Zrealizowanie zaplanowanych działań, w perspektywie najbliższych kilku lat, przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity, zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej i kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Centrum przesiadkowe w Brynowie powstaje w rejonie istniejącej dziś pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 80 mln zł, a wykonawcą jest firma WARBUD SA w partnerstwie z Przedsiębiorstwem STOR Sp. z o.o. Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuje realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu. Zakończenie inwestycji Centrum Przesiadkowego „Brynów” zaplanowane jest na III kwartał tego roku.
W skład inwestycji wejdą:
- trzykondygnacyjny parking o pojemności 497 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu,
- parking naziemny o pojemności 50 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride,
- przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi”,
- poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej,
- parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi;
- miejsca postojowe TAXI – 6 szt.
- miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.
Przypomnijmy, że w Katowicach uruchomiono już pierwsze centrum przesiadkowe w Ligocie, a kolejne dwa realizowane są w Zawodziu oraz przy ul. Sądowej. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – dodaje prezydent.
Źródło: UM Katowice