Opracowana przez Studenckie Koło Naukowe Politechniki Śląskiej Urbanmodel uniwersalna gra karciana, pozwalająca na tworzenie miniosiedli w wymiarze 2D i jednoczesne wirtualne budowanie ich odpowiedników poprzez układanie gotowych modeli 3D, zyskała już rekomendacje architektów i urbanistów skupionych m.in. w katowickich oddziałach SARP (Stowarzyszenia Architektów Polskich) i TUP (Towarzystwa Urbanistów Polskich). Teraz najlepsi w świecie architekci, w tym prof. Toyo Ito – laureat nagrody Pritzkera (architektonicznego Oscara), a także projektanci, innowatorzy i edukatorzy nagrodzili stworzoną na gliwickim Wydziale Architektury „Grę w osiedle” 1. miejscem w międzynarodowym konkursie Design Educates Awards. Wielkie gratulacje dla twórców!
– Jury tego prestiżowego konkursu składa się ze światowej sławy profesorów i profesjonalistów, którzy z powodzeniem poszerzają granice tego, co jest możliwe w dziedzinach architektury, projektowania, innowacji i edukacji. Do rywalizacji wpływa rocznie kilkaset prac z całego świata – podkreśla dr hab. inż. arch. Tomasz Bradecki, inicjator i opiekun studenckiego projektu „Gra w osiedle”, zapoczątkowanego już w 2019 r. i sfinalizowanego ostatecznie z powodzeniem w latach 2022–2023.
Dodaje, że w konkursie Design Educates Awards poszukuje się kreatywnych, innowacyjnych projektów (ukończonych lub koncepcyjnych z ostatnich 5 lat) o dowolnej skali, które oprócz doskonałej estetyki zawierają wartość dodaną – taką jak potencjał edukacyjny, elementy opowiadania historii, stymulowanie krytycznego myślenia, zdolność wpływania na emocje lub zachowanie użytkowników oraz wpływ na percepcję – lub obejmują inne podobne wartości. Nagrody przyznawane są przez Fundację Laka (organizację non-profit i ogólnoświatową sieć skupiającą się na wpływie społecznym poprzez wyjątkowe wzornictwo i architekturę) w kategoriach „Architektura”, „Produkty” i „Inne dyscypliny projektowania”.
Oficjalne wręczenie nagród DEAwards odbędzie się 19 września w SolarLux Campus w niemieckim Melle.
Interaktywna i twórcza „Gra w osiedle” jest adresowana do wszystkich i ma różne warianty rywalizacji.
Dzieci chętnie zaangażują się w „wojnę wskaźników”, gdzie wygrywa wartość danego wskaźnika urbanistycznego, a nie wartość samej karty. Młodzież zainteresuje opcja „memory”, w którym odgaduje się i zapamiętuje niektóre wartości wskaźników urbanistycznych i ich sens. Do średniozaawansowanych i zaawansowanych kierowana jest tytułowa „Gra w osiedle”, w której gracze muszą ułożyć plan osiedla i policzyć sumaryczną wartość wskaźników bądź jednocześnie wirtualnie wybudować odpowiednik osiedla poprzez układanie gotowych modeli 3D.
Dzięki zróżnicowaniu wskaźników, na każdym poziomie zaawansowania gry jej uczestnik łatwo zrozumie, że ta sama wartość karty – np. król, dama czy as – niekoniecznie oznacza to samo i że daną przestrzeń (karty są w skali i każda karta to jeden hektar) można kształtować różnie. Inaczej zaplanuje ją deweloper (karo), a inaczej ekolog (pik). Z kolei mieszkaniec (kier) i planista (trefl) będą się starali równoważyć skrajne podejścia, zrealizować także plac zabaw czy sklep osiedlowy.
Źródło: UM Gliwice (kik/PolSl)