Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
image_pdfimage_print

Rower metropolitalny

Dzisiaj – integracja rowerów publicznych w poszczególnych miastach, jutro – największa wypożyczalnia rowerów elektrycznych w Europie. Dążymy do zmiany nawyków mobilności w Metropolii i promujemy rowery jako skuteczny – oraz równorzędny – środek transportu.

Do pokonania odcinka pięciu kilometrów – biorąc pod uwagę podróż od drzwi do drzwi – nie ma szybszego środka transportu niż rower. To zdanie stanowi myśl przewodnią metropolitalnej polityki rowerowej, według której jednoślady mają służyć nie tyle rekreacji, co skutecznemu przemieszczaniu się pomiędzy domem, pracą czy szkołą. Rower to równorzędny środek transportu – tak samo jak samochód czy autobus.

Pod pojęciem Roweru Metropolitalnego kryje się system wypożyczalni elektrycznych rowerów publicznych, który powstanie w miastach i gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Docelowo ma to być największy tego typu system w Europie. Celem Roweru Metropolitalnego będzie poprawa jakości życia mieszkańców, którzy uzyskają szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy także wypracować zmianę nawyków mobilności, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse, niż indywidualny samochód. Sami producenci silników samochodowych przekonują, że uruchamianie naszego pojazdu do pokonania kilkukilometrowych odcinków, jest dla jego stanu technicznego bardzo niekorzystne.

Istotnym elementem Roweru Metropolitalnego będzie także fakt, że rowery wchodzące w jego skład mają mieć wspomaganie elektryczne. Słowo „wspomaganie” jest w tym kontekście o tyle istotne, że rower elektryczny wcale nie zwalnia użytkownika z obowiązku używania siły własnych mięśni. Pedałowanie na tego typu rowerze wciąż jest konieczne, zaś silnik stanowi jedynie asystę. Dzięki niemu rowerzysta jest w stanie pokonać większy dystans bez nadmiernego zmęczenia. Rowery elektryczne aktywizują również seniorów, dla których podróżowanie klasycznymi rowerami często jest zbyt wyczerpujące.

Utworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego to jedno z naszych działań strategicznych do 2022 roku. Ale nie jest to jedyne realizowane przez nas działanie z zakresu polityki rowerowej. W miastach Metropolii już wcześniej funkcjonowały wypożyczalnie klasycznych rowerów miejskich, które umożliwiały użytkowanie pojazdów w obrębie danej gminy. My natomiast, aby uczynić rower publiczny bardziej dostępnym, podpisaliśmy umowę z operatorem tych systemów, dzięki której wypożyczalnie zaczęły działać międzymiastowo. Teraz wypożyczając rower w Tychach czy Chorzowie, można go bez konsekwencji oddać do wypożyczalni w Katowicach, Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wcześniej tego typu działanie było niemożliwe.

Zdajemy sobie przy tym sprawę, że wszelkie zmiany – również w nawykach mobilności – należy zaczynać od siebie. Dlatego urzędnicy z miast i gmin Metropolii również przesiadają się na jednoślady. Jako urząd zamówiliśmy 230 rowerów elektrycznych, które trafią do urzędników, a także służb mundurowych, we wszystkich miastach i gminach członkowskich.

Ważna jest także infrastruktura, która oddzieli ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. W tym zakresie opracowaliśmy dwa dokumenty: „Studium tras rowerowych” oraz „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Ten pierwszy stanowi opracowanie „szkieletu” systemu tras rowerowych w Metropolii. Na podstawie tego dokumentu ma powstać sieć dróg, która umożliwi komfortowe i bezpieczne podróżowanie rowerem po GZM. Drugi dokument zawiera natomiast wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w naszych gminach i miastach. Wszystko po to, aby uczynić rowery bezpiecznym i popularnym środkiem transportu. Zarekomendowaliśmy, aby wójtowie, burmistrzowie i prezydenci gmin i miast Metropolii przyjęli go w formie swoich zarządzeń. Dzięki temu nowopowstające drogi będą budowane według wspólnych standardów. Na ten krok zdecydowały się już m.in. Będzin, Dąbrowa Górnicza, Tarnowskie Góry i Tychy.

Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej oraz Studium tras rowerowych dostępne są w >> Bibliotece <<

X
Skip to content