image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Ponad 40 tysięcy przejazdów rowerami Nextbike między miastami Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii, to bilans pierwszego roku funkcjonowania systemu zintegrowanych wypożyczalni miejskich.

– Dane, jakie otrzymujemy od kwietnia, pierwszego miesiąca kiedy można się było przemieszczać między miastami wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie  zostało zaakceptowane przez użytkowników rowerów- zaznacza Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji.

– Zaczynaliśmy w kwietniu tego roku. Po pierwszym miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy. Kilka miesięcy później rodzina miast wzrosła o 3 kolejne, co miało wpływ na wzrost statystyk tego typu przejazdów- tłumaczy Karolina Mucha- Kuś.

Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike, który liczy ok. 1,6 tys. rowerów standardowych, pozwala na oddawanie wypożyczonego sprzętu w innych miastach. Początkowo w kwietniu b.r. rozwiązanie to obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów. Potem do „rodziny” przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice. Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. To znaczy, że wypożyczenie roweru w jednym mieście i pozostawienie go w innym, nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów. Łącznie w tym roku Metropolia dofinansowała 3,6 tys.relokacji.

W 2019 roku użytkownicy wypożyczali rowery blisko 800 tys. razy. Dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem- łącznie ok. 23 tys razy. Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi- ok. 3,9 tys razy oraz Katowicami i Siemianowicami- ok. 2,3 tys.razy.

– Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała, jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do przemieszczania się między miastami- wyjaśnia Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii.

– Dlatego dla Metropolii tak ważne prócz inwestowania w obecne systemy wypożyczalni a w przyszłości w Rower Metropolitalny jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta Metropolii – dodaje Marcin Dworak.

Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia zapewnia gotowość do kontynuacji dalszej integracji systemów w gminach w roku 2020 oraz rekomenduje samorządom ujednolicenie terminów rozpoczęcia i zakończenia sezonu funkcjonowania wypożyczalni.