image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

U naszych przyjaciół, w metropolii Zagłębia Ruhry („miasto miast” działa pod nazwą Regionalny Związek Zagłębia Ruhry), rusza właśnie atrakcyjny program kierowany do startupów z całego świata.  Młode innowacyjne przedsiębiorstwa, poszukujące swojego modelu biznesowego, zaproszone są do udziału w największym wyzwaniu w Niemczech w dziedzinie budowy inteligentnego miasta. Metropolia i jej partnerzy biznesowi poszukują innowacyjnych rozwiązań dla czterech różnych wyzwań i oferują możliwość wygrania płatnych projektów pilotażowych. Startupy, które chcą wziąć udział, mogą przystępować do programu do 5 kwietnia 2020 r. poprzez stronę: www.citytech.ruhr.

Czytaj także: Metropolia GZM i Metropolia Ruhry podpisały porozumienie o partnerstwie

Program skierowany jest do startupów z całego świata,  więc także z Polski, które chętnie podejmują wyzwania oparte na innowacyjnych rozwiązaniach „inteligentnych miast”. Organizacje przystępujące do wyzwania mają możliwość:

  • wygrania płatnego projektu pilotażowego;
  • pracy nad prawdziwymi wyzwaniami miejskimi;  
  • kontaktu z uznanymi ekspertami lokalnymi i międzynarodowymi;
  • otrzymania finansowania na proponowane rozwiązania, które wywrą rzeczywisty wpływ na lokalny, regionalny i globalny ekosystem innowacji;
  • zdobycia uznanej marki i wzmocnienia rozpoznawalności dzięki udanemu wdrożeniu rozwiązania pilotażowego.

Cztery wyzwania

Program składa się z czterech wyzwań dla poszczególnych miast i ich partnerów biznesowych w Zagłębiu Ruhry. Miasta Bochum, Bottrop, Gelsenkirchen i Hagen szukają wraz z partnerami (takimi jak największa w Europie firma mieszkaniowa Vonovia SE czy światowej sławy klub piłkarski Schalke 04) innowacyjnych rozwiązań dla ich indywidualnych problemów i projektów rozwojowych. Jak podkreśla Thomas Eiskirch, burmistrz Bochum, nie chodzi tylko te cztery miasta, ale całą metropolię.

– Jak zawsze, także podczas realizacji tego programu, nasze miasta dobrze ze sobą współpracują i wymieniają się informacjami. Łączy nas idea inteligentnego miasta i chcemy zarazić nią pozostałych – poszukujemy innowacyjnych pomysłów w naszym mieście, ale równocześnie staramy się rozwijać je tak, by można je przenosić na inny grunt – do nowych rozwiązań, ale i do innych miast metropolii. Naszym celem jest być najmądrzejszym regionem Niemiec – mówi Thomas Eiskirch.

Zagłębie Ruhry jest największym obszarem miejskim w Niemczech i trzecim co do wielkości obszarem w Unii Europejskiej. Składa się z 53 miast i liczy ponad 5,1 mln mieszkańców. Ta skala działania smart city jest ogromną szansą dla startupów, które mogą uzyskać korzyści nie tylko w skali regionalnej, ale – po uzyskaniu tam sukcesu – w całych Niemczech.

Wyzwanie Bochum: Zautomatyzowany przegląd wstępny projektów budowlanych w procesie uzyskiwania pozwoleń na budowę

Pierwsze wyzwanie zostało ogłoszone przez Urząd Regulacji Budownictwa Miasta Bochum. Poszukiwane jest rozwiązanie, które umożliwi wnioskodawcom przeprowadzenie automatycznego wstępnego przeglądu projektów budowlanych, a po przeprowadzeniu tego wstępnego przeglądu pozwalający na złożenie kompletnych wniosków budowlanych. Pożądanym stanem rzeczy byłby system kontroli wspierający pracę urzędu, znacznie ją przyspieszający i eliminujący potrzebę angażowania pracowników w tą część procesu zatwierdzania pozwoleń na budowę, pozwalając im podjąć inne obowiązki wymagające ich specjalistycznej wiedzy.

Wyzwanie Bottrop: Jak technologia i pozyskane z jej pomocą dane mogą wspierać rozwój lokalnych firm?

Drugie wyzwanie dotyczy problemu miasta Bottrop, które poszukuje rozwiązania problemu rosnącego wskaźnika pustostanów w handlu detalicznym i innych nieruchomości komercyjnych w centrum miasta. Oferowane rozwiązanie powinno stanowić odpowiedź na dwa kluczowe pytania: (1)  Jak przyciągnąć więcej osób do dokonywania zakupów w mieście, korzystania z usług lokalnego biznesu i zachowania centrum jako przestrzeni atrakcyjnej i pełnej życia? (2) Jak pozyskiwać informacje, by wiedzieć więcej o użytkownikach centrum miasta i zaoferować im atrakcyjne dla nich usługi, a detalistom dostarczyć np. informacji o pożądanym przez mieszkańców asortymencie towarów?

Wyzwanie Gelsenkirchen / Schalke 04: Zastosowanie koncepcji blockchain w procesach komunikacji i rozwoju społeczności lokalnej (token S04 w płatnościach)

Trzecie wyzwanie dotyczy pragnienia klubu piłkarskiego FC Schalke 04, by oferować pracownikom, widzom i innym zainteresowanym platformę komunikacji i rozwoju społeczności napędzaną technologią blockchain. Pożądanym rezultatem jest pełna integracja płatności z wykorzystaniem tokenu S04″podczas dni meczowych i sesji treningowych, z uwzględnieniem wszystkich produktów klubu S04 i usług marketingowych. Token może być również zintegrowany z usługami społecznościowymi (np. pozwalając na rezerwację imprez, sprzedaż biletów na transport publiczny). Dostarczone rozwiązanie powinno opierać się na technologii Blockchain i ideach Smart City. Dodatkowo, miasto Gelsenkirchen chce, aby lokalna moneta kryptograficzna została zaadoptowana na potrzeby różnych usług w mieście: na przykład była akceptowana w lokalnym obrocie handlu detalicznego, hotelarstwie i turystyce.  

Wyzwanie Hagen: zachęcanie mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i alternatywnych środków transportu

Hagen szuka cyfrowego rozwiązania pozwalającego na zwiększenie świadomości mieszkańców w zakresie zrównoważonego wykorzystywania środków transportu i tworzenia zachęt do korzystania z transportu zbiorowego lub bardziej przyjaznych dla środowiska sposobów przemieszczania się niż samochody. Mile widziane są te start-upy, które zaoferują rozwiązania w dziedzinie mikromobilności i mobilności jako usługi. Wszystkie rozwiązania pozwalające na poprawę obecnego stanu rzeczy będą bardzo poważnie rozważane.

Proces składania wniosków

Startupy zainteresowane jednym z ww. programów (wyzwań) proszone są o składanie wniosków do 5 kwietnia 2020 roku. Wszystkie szczegółowe informacje na temat metropolii, jej projektów i procesu aplikowania są łatwo dostępne na stronie internetowej pod adresem:  www.citytech.ruhr

Podstawowe informacje o Metropolii Zagłębia Ruhry

Obszar metropolitalny Zagłębia Ruhry jest największym obszarem miejskim w Niemczech i trzecim co do wielkości w Unii Europejskiej. Składa się z 53 miast w Zagłębiu Ruhry i jest położony w bardzo ważnej przemysłowej części kraju, mając znaczenie strategicznie.

Business Metropole Ruhr GmbH (BMR) rozwija obszar metropolitalny Zagłębia Ruhry jako regionu gospodarczego, łącząc interesy gospodarcze podmiotów z obszaru aż 53 miast. Celem metropolii jest zwiększenie konkurencyjności Zagłębia Ruhry. Obejmuje to wdrażanie i ciągłe rozwijanie ogólnej strategii gospodarczej metropolii, a także promowanie wizerunku tego obszaru jako regionu niezwykle innowacyjnego i stwarzającego najlepsze warunki rozwojowe, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym.

Organizatorzy programu czterech wyzwań:

Metropolia Zagłębia Ruhry (Regionalverband Ruhr: Kampania Miasta Miast); Miasto Bochum: Organizację Rozwoju Gospodarczego Miasta Bochum;  Vonovia  SE; Miasto Bottrop: Departament Komunikacji, Urząd Planowania, Departament Zagadnień Środowiskowych, Departament Rozwoju Miejskiego, Departament Spraw Społecznych, Biuro Kultury, Departament Kultury; Klub sportowy Fc Schalke 04; Miasto Gelkirsenchen: Wydział Rozwoju Gospodarczego;  HAGENagentur; Hagener  Straßenbahn  AG oraz Mark-E Group.