Opóźniają się prace związane z przebudową budynku starego dworca kolejowego w Bieruniu Nowym i przystosowaniem go na potrzeby nowoczesnego Centrum Przesiadkowego.
Na początku bieżącego roku zakończone zostały prace projektowe. Wykonawca nie przystąpił jednak jeszcze do robót budowlanych, gdyż przedłużają się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę, które wydaje Starostwo Powiatowe w Bieruniu. Równolegle toczą się prace zmierzające do skorygowania dokumentacji planistycznej Gminy, w celu optymalnego zagospodarowania terenu dworca i jego otoczenia.
Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to czwarty kwartał roku 2020. Zakończenie inwestycji przewidziane jest natomiast na drugą połowę 2021 roku.
Zakres prac budowlanych obejmuje m.in.:
- Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne
 - Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)
 - Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)
 - Modernizację instalacji wraz z przyłączami
 - Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.
 - Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)
 - Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)
 - Modernizację walorów estetycznych
 - Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)
 - Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej
 - Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej -kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo – rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.
 - Uporządkowanie i nasadzenie zieleni
 - Modernizację przejść dla pieszych
 - Utworzenie miejsc parkingowych
 - Modernizację i budowę dojazdów
 - Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji – pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji
 - Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części – otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)
 - Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP
 - Budowę małej architektury
 - Dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu.
 

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.
WIELOELEMENTOWE ZADANIE:
Przypomnijmy, że przebudowa budynku dworca kolejowego to jeden z elementów większego zadania. Miasto Bieruń pozyskało ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 na realizację kilkuelementowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary – etap I”.

Szeroko zakrojony projekt zakłada:
- Gruntowny remont budynku dworca kolejowego i rewitalizację przyległego do niego terenu
 - Zaadaptowanie budynku gospodarczego stojącego obok dworca m.in. na funkcjonalny parking rowerowy (Bike&Ride)
 
a także:
- Wykonanie oświetlenia drogi rowerowej biegnącej pomiędzy Bieruniem Starym a Bieruniem Nowym (od ulicy Kościelnej do ulicy Baryki) – to zadanie zakończone będzie w sierpniu tego roku.
 - Utworzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Turystycznej – do ulicy Św. Kingi do istniejącej drogi rowerowej Bieruń Nowy – Bieruń Stary – to zadanie zakończone zostało jesienią zeszłego roku.
 - Wybudowanie nowoczesnej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Węglowej, komunikującej obecną drogę rowerową łączącą część starobieruńską i nowobieruńską z Plantami Karola – to zadanie zakończone zostało jesienią zeszłego roku.
 
Źródło: UM Bieruń
                    
				
        


