image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Trwają prace przy budowie nowego Centrum Przesiadkowego w miejscu starego budynku dworca PKP. Projekt dostosowany do potrzeb mieszkańców – stawia na funkcjonalność. Efekty prowadzonych prac widać już z daleka. Zapomniany i niszczejący, ponad 160-letni gmach dworca przy ulicy Ofiar Oświęcimskich już wkrótce pozostanie tylko wspomnieniem.

Realizowana od 2019 roku inwestycja zakłada powstanie nowoczesnego Centrum Przesiadkowego jeszcze w tym roku. Właściwe prace rozbiórkowe w związku z problemem bardzo długiego uzyskania pozwolenia na budowę ruszyły zeszłej jesieni. Wszystko po to, by sprostać potrzebom pasażerów. Nie tylko lokalnych. Na dworzec autobusem, albo – dzięki rozbudowanej infrastrukturze dla fanów zdrowego stylu życia – pieszo bądź rowerem. I dalej – prosto do pracy czy szkoły. Pociągiem – bo taka podróż to same korzyści.

Przy budynku powstanie przystanek komunikacji miejskiej, parking dla samochodów i rowerów (Bike&Ride). Sympatycy dwóch kółek będą mogli zostawiać swoje rowery przy specjalnych stojakach lub pod zadaszeniem. Nie zabraknie również stacji naprawczej, która powstanie w dawnym budynku gospodarczym usytuowanym obok dworca. W tym miejscu zostały już wylane fundamenty.

Podróż z dworca sprosta wymaganiom miłośników designu. I sympatyków nowoczesnych rozwiązań. Kasa biletowa PKP i Kolei Śląskich, automaty do transakcji bezgotówkowych, pełen monitoring, poczekalnia z czytelnią, portami USB i ładowarkami indukcyjnymi, a wszystko to przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nowy dworzec stawia na funkcjonalność. Ostatnie ogniwo projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego to również wielopoziomowa modernizacja budynku. Począwszy od wymiany dachu, przez budowę nowej klatki schodowej i windy osobowej, kotłowni gazowej oraz niskotemperaturowej instalacji centralnego ogrzewania, instalacji wentylacji z odzyskiem ciepła czy energooszczędnego oświetlenia.

Wygląd obecnych peronów zostanie odświeżony, podobnie jak przejście podziemne. Powstaną tam trzy platformy dla osób niepełnosprawnych. W lutym działania wykonawców – Przedsiębiorstwa Budowlanego Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firmy Budowlanej MAZUR Sławomir Mazur skupiają się głównie na ułożeniu instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz pracach elektrycznych. Wkrótce sfinalizowana zostanie budowa klatki schodowej oraz kompletne otynkowanie pomieszczeń piwnicznych. Z uwagi na trudne warunki atmosferyczne wymiana dachu musi jeszcze poczekać.

Remont dworca kolejowego ma zadanie nie tylko uczynić budynek ten bardziej funkcjonalnym, ale również podkreślić historyczny charakter tego miejsca. Budynek dawnego dworca PKP ma za sobą długą i bardzo ciekawą historię, obejmującą także dzieje sporej części  Bierunia Nowego. Zatem przywrócenie go do właściwego stanu jest naszą powinnością, której przyświecają starania o ocalenie historii Miasta Bierunia przed zapomnieniem oraz troska o wszelkie zabytki miejskie.

Centrum Przesiadkowe obejmuje równie z budowę nowoczesnej rowerowni

Przebudowa dworca kolejowego to ostatnie z zadań realizowanych w ramach wieloetapowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary – etap I”. Miasto Bieruń pozyskało na jego realizację 7 641 567,58 zł. dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyj-nego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Dodatkowo wkład własny Gminy Bieruń na remont budynku dworca kolejowego dofinansowany został przez Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych kwotą 1 134 527,00 zł.

Źródło: UM Bieruń