image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Miasto wybrało wykonawcę dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Kochłowic. To ważny krok w kierunku realizacji tej strategicznej inwestycji, która ma na celu usprawnienie ruchu w dzielnicy. Dokumentacja wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami ma być gotowa w ciągu 30 miesięcy. W tym roku miasto przeprowadziło badania natężenia ruchu w Kochłowicach, z których wynika, że inwestycja ta ma odciążyć główne ulice w dzielnicy.

– Wybór wykonawcy dokumentacji to ważny moment dla tej inwestycji. Jesteśmy o krok bliżej do realizacji obwodnicy, która od lat jest oczekiwana przez mieszkańców Kochłowic – mówi prezydent miasta Michał Pierończyk.

Projektowana obwodnica połączyć ma ul. Górnośląską w rejonie skrzyżowania z ul. Tunkla oraz ul. Radoszowską w rejonie ul. Bałtyckiej. W ramach opracowania dokumentacji powstanie projekt budowy ulicy wraz z ciągiem pieszym, rowerowym oraz miejscem do ważenia pojazdów. Dokumentacja obejmie także projekt przebudowy skrzyżowania z ulicą ks. L. Tunkla i Górnośląską, a także projekt przebudowy skrzyżowania z ul. Radoszowską. Projektant będzie również odpowiedzialny za uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac budowlanych.

Co istotne, dokumentacja zawierać ma także projekt wykonawczy zagospodarowania zielenią. – Jest to praktyka, którą chcemy stosować przy dużych inwestycjach drogowych. W ten sposób wykonawca realizujący budowę drogi odpowiedzialny będzie także za zagospodarowanie zieleni m.in. na rondach, które powstaną w ramach inwestycji. W opracowanej dokumentacji będą wskazane konkretne gatunki roślin przeznaczonych do nasadzeń wraz ze sposobami ich pielęgnacji – wskazuje prezydent.

– Ponadto proces tworzenia dokumentacji objęty zostanie także konsultacjami społecznymi – deklaruje Michał Pierończyk.

Planowana budowa obwodnicy Kochłowic jest powiązana z wynikami badań natężenia ruchu, które przeprowadzono w kwietniu tego roku. Pomiary wykonano w 8 punktach pomiarowych, obejmujących główne ulice w centrum Kochłowic. Dane zbierano przez 24 godziny poprzez analizę ruchu tranzytowego między punktami pomiarowymi, identyfikując pojazdy na podstawie numerów rejestracyjnych. – Dzięki badaniom ruchu drogowego mogliśmy precyzyjnie określić, jaki wpływ na ruch w Kochłowicach będzie miała budowa obwodnicy. To pozwoli także na optymalne zaprojektowanie przebiegu trasy – podkreśla Jacek Morek, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

Z dokonanych wiosną pomiarów wynika, że w ciągu doby tranzytem przez centrum Kochłowic przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów, spośród których blisko 13 tys. to pojazdy z rejestracją „SL”, ponad 5 tys. z rejestracją „SK”, a ponad 1 tys. z rejestracją „SH” i „SW”. Najbardziej obciążonym odcinkiem w centrum Kochłowic jest ul. Radoszowska pomiędzy ul. Oświęcimską a ul. Tunkla, gdzie ruch pojazdów jest na poziomie ponad 1000/h. Duży potok pojazdów występuje także w relacji północ-południe (ul. Tunkla – ul. Piłsudskiego).

Z wykonanych analiz wynika, że dzięki wybudowaniu obwodnicy ruch w rejonie ul. Radoszowskiej na wspomnianym wcześniej odcinku zmniejszy się o ok. 20%, w podobny sposób odciążona zostanie także ul. Tunkla, a ruch w całym centrum Kochłowic zmniejszy się o 10%. Jednocześnie budowa obwodnicy spowoduje dociążenie dodatkowym ruchem ul. Górnośląskiej, gdzie nastąpi wzrost liczby poruszających się pojazdów o ok. 250/h.

Co interesujące, z analizy tegorocznych wyników pomiarów wynika, że natężenie ruchu w centrum Kochłowic jest niewiele większe od tego w 2015 r., kiedy przeprowadzono podobne badania. – Przede wszystkim na przestrzeni tych lat niezmienny pozostaje rozkład kierunków przepływu pojazdów przez układ ulic w centrum dzielnicy. Także liczba pojazdów, które w godzinach szczytu poruszają się kochłowickimi ulicami, jest podobna – wskazuje wiceprezydent Jacek Morek.

Dotyczy to także pojazdów ciężarowych. Z danych wynika m.in., że podczas godziny popołudniowego szczytu (15:30-16:30) podczas badania w tym roku przez centrum Kochłowic przejechało 78 pojazdów ciężarowych bądź autobusów, natomiast podczas podobnego badania 9 lat wcześniej ta liczba był mniejsza jedynie o 4 pojazdy wyniosła 74.

Budowa obwodnicy Kochłowic ma oprócz zmniejszenia natężenia ruchu w centrum Kochłowic przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obwodnica usprawni komunikację pomiędzy wyjazdem na węzeł autostradowy a północnymi obszarami dzielnicy Kochłowice oraz Bykowiny.

Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał 30 miesięcy na realizację dokumentacji, koszt przedsięwzięcia wyniesie ponad 700 tys. zł.