We flocie PKM Tychy pojawił się nowy autobus, który wyróżnia się na tle pozostałych. Jest żółty, a więc w kolorze w jakim w przyszłości będą jeździć wszystkie pojazdy linii regularnych organizowanych przez Zarząd Transport Metropolitalnego. Dodatkowo ma wbudowany alkomat, połączony z układem zapłonowym silnika. Zatem kierowca nie uruchomi autobusu, jeśli wcześniej nie przejdzie pomyślnie testu trzeźwości.
Najnowszy nabytek PKM Tychy to nowoczesny Solaris Urbino 18 IV generacji. Do tej pory pojazdy tego operatora były żółto-zielone. Ten został pomalowany na żółto, czyli w kolorze w jakim docelowo będą jeździć wszystkie autobusy ZTM. Jednolite barwy dotyczą pojazdów wyprodukowanych w 2019 roku lub później. Na jego bocznej burcie znajduje się logo Metropolii – charakterystyczna litera „M” w kolorze fuksji.
Dodatkowo w kabinie kierowcy jest alkomat, połączony z układem zapłonowym silnika. Zatem zanim kierowca uruchomi pojazd, musi najpierw sprawdzić stan trzeźwości. Będzie to drugie badanie trzeźwości dla kierujących zanim wyruszą w trasę. Pierwsze jest przeprowadzane przez dyspozytora przed rozpoczęciem pracy.
W autobusie jest też przycisk, którym kierowca z pierwszej zmiany wymusza test trzeźwości dla kierowcy z drugiej zmiany. Po wyłączeniu silnika autobus może jechać – bez konieczności wykonania ponownego testu trzeźwości – jeszcze przez piętnaście minut. To oznacza, że jeśli np. kierowca ma przerwę śniadaniową – 20 minut, bądź też stoi na pętli końcowej czekając na następny kurs, to ponownie musi wykonać badanie.
Ponadto nowy pojazd jest pierwszym autobusem PKM Tychy, dostosowanym do przewozu rowerów. Wchodząc do środka drugimi drzwiami, rowerzyści znajdą specjalny stojak, w którym można zamocować i przewieźć rower. Dużo więcej miejsca przeznaczono również na wózki – to również pierwszy autobus fabrycznie przygotowany do przewozu równocześnie dwóch osób na wózkach inwalidzkich. Miejsca dla wózków są przygotowane w drugich i trzecich drzwiach pojazdu i oznaczone dedykowanymi piktogramami.
O bezpieczeństwo pasażerów poza nowoczesnymi systemami kontroli trakcji (ASR) oraz ESP (dzięki temu poprawiono bezpieczeństwo na zakrętach), dba również pełny monitoring pojazdu (wnętrze filmuje siedem kamer, do tego jedna z kamer rejestruje to, co dzieje się przed pojazdem, a druga to co jest za nim).
Autobus jest także wyposażony w klimatyzację. Cały pojazd został oświetlony w technologii LED, zastosowano tzw. „światło pośrednie”, które ułatwia kierowcy jazdę po zmierzchu.
Warto dodać, że jest to kolejny autobus PKM Tychy zasilany gazem ziemnym CNG. Autobusy gazowe emitują aż o 70% mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla spełniającymi normy emisji spalin EURO 6, ponadto redukują hałas o 2-3 dB.
Nowy pojazd regularne kursy rozpocznie jeszcze w kwietniu.