Podróże działającą nieprzerwanie od 1853 r. koleją wąskotorową cieszą się niesłabnącą popularnością. A wszystko to dzięki zaangażowaniu wolontariuszy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wsparciu miast.
Niedawno wąskotorówka zyskała nową  lokomotywę – za ponad 140 tys. zł gmina Bytom zakupiła udziały w prawie  własności wąskotorowej lokomotywy parowej T49 „Ryś” z 1950 roku.  Zakupiony przez miasto parowóz jest w trakcie naprawy w warsztatach na  terenie Parowozowni Bytom Karb. Po remoncie będzie mógł wyjechać na  wąskie tory, aby wozić mieszkańców i turystów z Bytomia do Tarnowskich  Gór. 
 
 Wymieniono inżektory, czyli urządzenia podające wodę do kotła parowozu  potrzebną mu do wytwarzania pary, a także wodowskazy i zawory kotłowe. W  dalszej kolejności naprawiany będzie kocioł, montowane będą rury, a  finalnie przeprowadzimy próbę ciśnieniową  – mówi Kamil Czarnecki,  prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Dzięki dobremu  stanowi technicznemu lokomotywy, może ona łatwo zostać przywrócona do  ruchu i stać się żywą pamiątką ery pary i potęgi przemysłu ciężkiego.
Maszynę, która niedawno trafiła do  Bytomia, zbudowano w 1950 r. w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie  (Fablok). Jej pierwowzorem były niemieckie przemysłowe parowozy typu  “Riesa” produkowane przez niemiecką firmę Henschel & Sohn. Po  zakończeniu wojny wznowiono produkcję tych parowozów (1946 r.),  zmieniając niemiecką nazwę “Riesa” na “Ryś”. Do 1984 r. lokomotywa ta pracowała w Zakładach Cynkowych Szopienice  w Katowicach, a następnie została ustawiona na terenie zakładu w  charakterze pomnika. W 1996 r. została przewieziona na stację kolei  wąskotorowej w Rudach. Po 2000 r. rozpoczęto remont tego parowozu w  warsztatach naprawczych kolei piaskowych w Przezchlebiu. Remont ten nie został jednak ukończony i w 2009 r. parowóz w częściach wrócił do Rud – opowiada Kamil Czarnecki. Co  istotne, dzięki  remontowi, choć niedokończonemu oraz temu, że przez  przeszło 20 lat parowóz był przechowywany pod dachem, jest on w dobrym  stanie technicznym – tłumaczy. 
 Jak podkreślają znawcy tematu, z setek parowozów pracujących niegdyś w  górnośląskich zakładach przemysłowych do dziś ocalało jedynie kilka (z  czego dwa: “Ryś” i “Las” znajdują się w bytomskiej parowozowni). Do dziś  zachowały się jedynie dwa parowozy typu “Ryś” pochodzące z Górnego  Śląska. Obecnie w kolekcji taboru znajdującej się na stacji Bytom Karb  Wąskotorowy znajduje się wiele pojazdów szynowych pracujących niegdyś na  kolejach przemysłowych (dwa parowozy, dwie lokomotywy spalinowe, kilka  wagonów), z czego większość pracowała w zakładach związanych z  wydobyciem lub przetwarzaniem rud cynku i ołowiu (jedynie dwa wagony  pochodzą z kopalni węgla kamiennego). 
 Całość tworzy niewielką, ale zwartą tematycznie kolekcję taboru przemysłowego. Co  więcej – tabor ten jest nierozerwalnie związany nie dość, że z historią  przemysłu górnośląskiego, to z górnictwem rudnym, które przez wiele lat  było źródłem bogactwa Bytomia. Doprowadzenie parowozu “Ryś” do stanu  czynnego uczyni tę kolekcję ciekawszą, stanie się też magnesem  przyciągającym pasjonatów historii kolejnictwa – mówi Kamil Czarnecki. 
   Górnośląska Kolej Wąskotorowa  to  jedna z większych atrakcji turystycznych w naszym regionie. Obecnie  wąskotorówka jest jedną z głównych atrakcji na Szlaku Zabytków Techniki  Województwa Śląskiego. Można nią dojechać m.in. do Zabytkowej Kopalni  Srebra w Tarnowskich Górach lub nad zalew Nakło-Chechło. 
Najważniejszą dla nas sprawą jest  to, że liczba podróżnych korzystających z naszych usług rośnie. W roku  2019 wzrost ten był imponujący, a jego skala nieco zaskakująca dla nas  samych. O ile w roku 2018 przewieźliśmy 15 100 podróżnych, to w roku  2019 było to już 21 300 osób! To o 40 procent więcej! Takim wynikiem nie  może pochwalić się żadna inna kolej wąskotorowa w Polsce! Bardzo nas to  cieszy oraz dowodzi tego, że nasz wysiłek ma sens i jest doceniany – mówi Karol Majcherczyk ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. 
   Przypomnijmy, że działalność  stowarzyszenia obejmuje wszystkie aspekty związane z prowadzeniem firmy  kolejowej – od sprzątania terenu stacji i terenów leżących na całej  linii, poprzez remonty obiektów, naprawy taboru, remonty torów, po  prowadzenie wymaganej dokumentacji zarówno technicznej jak i finansowej. 
 W zeszłym roku SGKW udało się wyremontować  m.in. ponad 100 metrów toru,  oddać do użytku kolejne pomieszczenie w Izbie Tradycji, zakupić i  wymienić silnik w jednej z naszych lokomotyw serii Lxd2 oraz częściowo  wyremontować wagon motorowy serii MBd1. Wydłużono skład o dwa kolejne wagony  pasażerskie, tym razem zamknięte, z drzwiami, oknami i oświetleniem,  doskonałe na chłodniejsze czy deszczowe dni.  Przeprowadzono także   remonty rozjazdów na głównej stacji naszej kolei – na stacji Bytom Karb  Wąskotorowy .
Dzięki zaangażowaniu naszych  wolontariuszy (niektórzy z nich przyjeżdżają do nas aż z Krakowa czy  Warszawy), zakończony został kolejny etap remontu nastawni. Miejsce,  które jeszcze kilka lat temu było niemalże ruiną odzyskuje blask i staje  się przestrzenią, gdzie wkrótce będzie można zobaczyć działające  urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Co więcej – jest to jedyny taki  obiekt na kolejach wąskotorowych w Polsce – mówi Karol Majcherczyk.
   Plany na rok 2020? W każdą pierwszą  niedzielę miesiąca, począwszy od lutego, można będzie wraz z  przewodnikiem zwiedzić Stację Bytom Karb Wąskotorowy. Już na początku  czerwca SGKW zaprasza na Industriadę, która tradycyjnie odbędzie się na   stacji Bytom Karb. 7 czerwca wyruszą na szlak rozkładowe pociągi z  Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Będą kursowały w soboty, niedziele i  święta do 13 września włącznie. W każdą niedzielę od 4 października do  13 grudnia wyruszy na szlak Srebrny Pociąg. 
 
 Chcemy też żeby podróż z nami była bardziej komfortowa – oddamy do  użytku kolejny wagon pasażerski. Dłuższy pociąg to więcej miejsca.  Planujemy też uruchomienie parowozu T49 Ryś. Wierzymy, że będzie to nie  lada atrakcja – mówi Karol Majcherczyk. 
 Szczegółowe informacje o planowanych wydarzeniach oraz rozkłady jazdy będą publikowane na  profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/GKWBytom/ oraz na: http://sgkw.eu.
 
                     
				
        


