image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

2019 rok w Dąbrowie Górniczej był czasem ważnych przedsięwzięć, które wpłyną na rozwój i codzienne funkcjonowanie miasta, a ich pozytywne skutki odczują dąbrowianie.

Minione dwanaście miesięcy upłynęło pod znakiem rozpoczęcia albo finalizacji ważnych zadań – inwestycji drogowych, modernizacji szkół i przedszkoli, rozwijania współpracy z biznesem i wspierania przedsiębiorczości, aktywizowania dąbrowian i włączania ich we współdecydowanie o sprawach miasta.

Ogłoszony został przetarg na przebudowę układu drogowego w centrum miasta, czyli budowę centrum przesiadkowego, tuneli i przejść pod torami kolejowymi, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów.

Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 227 mln zł. Koszt zadań, które sfinansuje gmina opiewa na 163 mln zł, a leżących po stronie PKP na 64 mln zł. Miasto ubiega się o dofinansowanie w wysokości ponad 56,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedsięwzięcia związane z infrastrukturą kolejową, kwotą 26 mln zł, wesprze Metropole GZM. Prace powinny ruszyć w I kwartale i potrwać do końca 2022r.

W 2019 r. rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs architektoniczny na koncepcję zagospodarowania terenów dawnej fabryki obrabiarek DEFUM. Pierwszym zwiastunem zmian jest oddany do użytku, odbudowany budynek warsztatu elektrycznego. Radni powołali również spółkę, która zajmie się stworzeniem nowego śródmieścia Dąbrowy Górniczej. Najważniejszym zadaniem spółki Fabryka Pełna Życia sp. z o. o. będzie rewitalizacja terenu po zakładzie DEFUM. Ma być to przestrzeń, która stanie się nowym centrum miasta – miejscem tętniącym życiem, pełnym zieleni, połączonym z rejonem dworca kolejowego i Pałacem Kultury Zagłębia. Ogromny potencjał mają też budynki dawnej fabryki i dawne fabryczne hale, które mogą zmienić swój dotychczasowy charakter na miejsce dla gastronomii, rekreacji, wydarzeń kulturalnych czy prowadzenia biznesu.

SK Innovation, jeden z największych koreańskich koncernów, zdecydował się na Dąbrowę Górniczą jako miejsce, w którym za ponad miliard złotych zbuduje swój zakład. Na 28 hektarowej działce w Tucznawie, do 2021 r. powstanie fabryka separatorów baterii litowo-jonowych wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.

W mieście, dzięki prężnie działającemu Dąbrowskiemu Inkubatorowi Przedsiębiorczości, na szerokie wsparcie mogą liczyć osoby stawiające pierwsze kroki w biznesie. Inkubator udziela bezpłatnych porad, organizuje konsultacje i szkolenia. W partnerstwie z miastem m.in. zrealizował programy „Lokal na start” i „Model biznesowy dla Dąbrowy”.

W zeszłym roku zakończono budowę dróg wjazdowych i wyjazdowych z plaży nad Pogorią III. W ramach inwestycji powstały nowe ronda, chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie, a także nowy przystanek, dzięki któremu dojazd autobusem nad jezioro stał się łatwiejszy.  Do użytku oddano również tunel pieszo-rowerowy pod torowiskiem, łączący ścieżki wokół Pogorii III i Pogorii IV. Dzięki temu nie są już konieczne przeprawy przez nasyp i tory.

W siódmej edycji Dąbrowskiego Budżetu Partycypacyjnego mieszkańcy zdecydowali o realizacji w tym roku 107 zadań. Wskazali m.in. remonty i budowy chodników, parkingów, placów zabaw, a także doposażenie świetlic środowiskowych i filii biblioteki. Koszt tych przedsięwzięć będzie opiewał na 6,4 mln zł. DBP funkcjonuje od 2013 r. Przez siedem edycji, dąbrowianie wypowiedzieli się i wskazali 517 projektów do wykonania w swoim najbliższym otoczeniu – na osiedlu czy w dzielnicy.

Rozpoczęła się budowa sieci dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty „Katowice”, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Trasy dla jednośladów powstają m.in. na ul. Kasprzaka, Piłsudskiego, a także między Gołonogiem i Pogorią I. W Dąbrowie Górniczej istnieje 12 km dróg rowerowych, realizowanych jest 12,2 km, a zaplanowano kolejne 14 km.

Na ul. Kasprzaka trwa modernizacja torowiska tramwajowego, realizowana na zlecenie Tramwajów Śląskich. Łączna długość  torów  przewidzianych  do  przebudowy  wynosi ok.  5.800  metrów toru pojedynczego, a długość modernizowanego odcinka linii dwutorowej to ok. 2,8 km. Na inwestycję składa się m.in. wymiana nawierzchni torowej,  wymiana podbudowy torowiska, montaż 6 zwrotnic, montaż słupów i sieci trakcyjnej, przebudowa peronów przystankowych, wykonanie przejazdów torowo-drogowych oraz przejść dla pieszych. Spółka Tramwaje Śląskie ma w planach remont torów aż do granicy z Będzinem.

Do użytku oddano przejście podziemne na stacji kolejowej w Ząbkowicach. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla pasażerów, łącznik dwóch części dzielnicy i zwiastun zmian w rejonie dąbrowskich dworców. Budowa przejścia jest przedsięwzięciem zrealizowanym wspólnie przez PKP PLK S.A. i Dąbrowę Górniczą. Wpisuje się w działania miasta, dotyczące zmiany układu komunikacyjnego w Dąbrowie oraz wprowadzenia równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym.

W przedszkolach nr 1, 4 i 29 ruszyła modernizacja. Wymieniane są okna i drzwi, instalacje elektryczne, grzewcze i wodno-kanalizacyjne, budynki będą ocieplone, remonty obejmą sanitariaty, pomieszczenia kuchenne i sale zajęć. Te trzy modernizacje to element szerszego projektu, który obejmie 11 przedszkoli. Miasto zdobyło ponad 12 mln 5oo tys. zł z UE na tę realizację. Wielką metamorfozę przechodzi przedszkole nr 11. Dotychczasowy budynek zostanie gruntownie zmodernizowany, a obok powstaje nowy segment. Modernizację i rozbudowę przeszedł Zespół Szkolno-Przedszkolny w Błędowie. Teraz to zupełnie odmienione miejsce, w którym można uczyć się i aktywnie spędzać czas. W ramach miejskiej inwestycji wybudowano salę gimnastyczną z pełnym zapleczem, której do tej pory szkoła w ogóle nie miała. Powstała też szatnia dla uczniów, nowa biblioteka, pracownia chemiczna, pracowania fizyczna, sekretariat, toalety oraz pomieszczenia techniczne i pomocnicze. Poza rozbudową budynku, na terenie szkoły powstało też wielofunkcyjne boisko z bieżnią i skocznią, plac zabaw, parking, ławki, stojaki rowerowe i ogrodzenie.

W trakcie grudniowej sesji Rady Miejskiej radni jednogłośnie przyjęli budżet na 2020 rok przedstawiony przez prezydenta Dąbrowy Górniczej Marcina Bazylaka. Plan finansowy przewiduje dochody w wysokości 866,5 mln zł i wydatki w wysokości 904,5 mln zł, w tym 169,7 mln zł na wydatki inwestycyjne.