Bytom ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego przy pl. Wolskiego. Jeśli  pozyskamy środki z Unii Europejskiej na tę inwestycję i wyłonimy w  przetargu wykonawcę, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jeszcze w tym roku  prac. Węzeł przesiadkowy na pl. Wolskiego usprawni komunikację w centrum  miasta, zapewni pasażerom wygodną przesiadkę – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
 
 Zgodnie z nowymi założeniami, dworzec  przesiadkowy ma być dwukondygnacyjnym budynkiem o kubaturze około 105  tys. mszesc., powierzchni zabudowy ok. 10 tys. mkw. i wysokości prawie  13 m. Inwestycja wiąże się także z przebudową układu drogowego: DK 94 –  pl. Wolskiego, ul. Kolejowej i Miarki, DK 11 – ul. Powstańców  Warszawskich, układu skrzyżowań DK 94 na odcinku od ul. Kolejowej do ul.  Miarki oraz powstaniem nowych ścieżek rowerowych o długości ponad 1000  m, a także budową rampy towarowej, części drogowej i torowej na potrzeby  PKP PLK.
 
 Zmieniliśmy projekt dworca przesiadkowego na taki, który pasuje do potrzeb i możliwości finansowych miasta – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. Poprzedni  projekt został uznany przez Europejski Bank Inwestycyjny za projekt  przewymiarowany. Stąd decyzja o zmianie projektu. Przewidywane koszty  realizacji inwestycji spadły o 100 mln zł – dodaje Michał Bieda.
 
 Inwestycja uzależniona od środków z Unii Europejskiej
 
 Budowa węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego uzależniona jest od pozyskania przez Miasto dofinansowania.
 
 Ubiegamy się o dofinansowanie tej kluczowej dla Miasta inwestycji w  kwocie 100 mln zł. Jeśli pozyskamy fundusze z Unii Europejskiej w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014  -2020, będzie możliwa jej realizacja – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.  Niestety poprzednie władze wyrażały zgodę na zgłaszanie projektów przez  inne gminy poza ich alokacją, a to może oznaczać, że w tym naborze  pozostanie mniej środków niż pierwotnie zakładano – dodaje Michał Bieda.
 
 Warto dodać, że wyłoniony w przetargu Wykonawca będzie miał 24 miesiące  od dnia zawarcia umowy na realizację wszystkich robót związanych z  budową węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego.
 
 Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowe?
 
 Zgodnie ze zmienionym projektem, w dwukondygnacyjnym budynku na parterze  zlokalizowanych będzie 8 peronów z 16 przystankami dla autobusów,  miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy  biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80  rowerów. Z kolei na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla  samochodów – łącznie aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób  niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride oraz 2 stanowiska do  ładowania samochodów elektrycznych. 
 
 Warto dodać, że w budynku będzie się również znajdować zaplecze  socjalne, pomieszczenia obsługi i techniczne, a także sale  konferencyjne, wypoczynkowe oraz windy. Ponadto cały parking objęty  będzie systemem identyfikacji zajętości miejsc postojowych z tablicami  informacyjnymi, dzięki czemu kierowcy będą mieli aktualną wiedzę o  dostępnych miejscach parkingowych. Obiekt w pełni zostanie także  dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
 
 Będzie tramwaj do centrum przesiadkowego
 
 Budowa nowego węzła przesiadkowego przewiduje również przedłużenie linii  tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich /od skrzyżowania ul.  Powstańców Warszawskich z ul. Moniuszki/ do dworca kolejowego i dalej do  ul. Jagiellońskiej. Inwestycja ta będzie realizowana przez Tramwaje  Śląskie SA, które przeprowadzą odrębne postępowanie przetargowe, aby  wyłonić wykonawcę tego zadania.
 
 Będą zmiany w komunikacji miejskiej i utrudnienia drogowe
 
 W przypadku uzyskania dofinansowania i rozpoczęcia budowy tak  gigantycznej inwestycji kierowców i pasażerów będą czekały ogromne  zmiany komunikacyjne. Nie chodzi tylko o objazdy i utrudnienia drogowe,  ale przede wszystkim będą związane one ze zmianą lokalizacji dworca  autobusowego, który na czas budowy nowego węzła przesiadkowego zostanie  najprawdopodobniej zlokalizowany przy ul. Olimpijskiej obok stadionu. To  rozwiązanie nie generuje ograniczeń terenowych, jakie występują przy  obecnym dworcu na pl. Wolskiego. Poza tym umożliwia dobre skomunikowanie  ul. Olimpijskiej z ul. Tarnogórską i Strzelców Bytomskich /DK 11/ oraz z  ul. Łużycką i Wrocławską /DK 94/. 
2019 © Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
 
                     
				
        


