We wtorek, 18 lutego, Gliwice odwiedziła delegacja z ukraińskiego Tarnopola. Goście odwiedzili Urząd Miejski w Gliwicach i Centrum Ratownictwa Gliwice. Wizyta była związana z planowanym uruchomieniem w Tarnopolu centrum zarządzania kryzysowego.
Podczas spotkania w Urzędzie Miejskim przedstawiciele Tarnopola spotkali się z Ewą Weber, zastępcą prezydenta Gliwic i Andrzejem Karasińskim, sekretarzem miasta. Omówiono działalność Centrum Ratownictwa Gliwice, jednostki miejskiej, która od 2003 r. z powodzeniem funkcjonuje w Gliwicach integrując miejskie służby – w CRG są stanowiska dyspozytorskie straży miejskiej, straży pożarnej, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego i stanowisko zarządzania najnowocześniejszym i najbardziej rozbudowanym w Polsce monitoringiem wizyjnym.
– Taka integracja zwiększa skuteczność działania służb na terenie miasta i powiatu i skraca czas reakcji w sytuacjach kryzysowych – wówczas o powodzeniu akcji decydują minuty, a nawet sekundy – mówił podczas spotkania Andrzej Karasiński, sekretarz Gliwic przytaczając wydarzenia sprzed ponad 20 lat, gdy Gliwice odwiedził Jan Paweł II oraz pół miliona turystów – doskonale przeprowadzone wówczas działania służb sprawiły, że wizyta przebiegła bez zakłóceń i powstała idea utworzenia Centrum Ratownictwa Gliwice integrującego działania służb mundurowych.
Na organizację CRG, wybudowanie i wyposażenie centrum, zorganizowanie połączeń internetowych i stworzenie systemu zabezpieczeń przeznaczono z miejskiego budżetu około 5 mln zł.
Po wizycie w urzędzie goście z Tarnopola zwiedzili siedzibę CRG przy ul. Bolesława Śmiałego, przyjrzeli się też jak funkcjonuje inteligentny system sterowania ruchem. Goście zapoznali się z gliwickimi doświadczeniami, omówiono kwestie bezpieczeństwa w mieście ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wizyjnego i transportu miejskiego.