image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Szybki rozwój sharingu, czy po polsku współdzielenia pojazdów, to w ostatnim czasie jeden z najbardziej gorących, globalnych trendów miejskich, w tym także w Polsce. Zdecydowanie zeszłorocznym przebojem były elektryczne hulajnogi na minuty. Od lipca 2019 r. kolejni operatorzy oferowali te urządzenia w Katowicach, a na koniec sezonu mieliśmy ok. 500 hulajnóg możliwych do wypożyczenia i podróżowania. Ta widoczna metamorfoza mobilności miejskiej to nie tylko moda. Sharing stał się bowiem osobną, pełnoprawną kategorią transportu – uzupełniając komunikację zbiorową, transport indywidualny oraz usługi taxi i przewozy zamawiane przez aplikacje. Istotny jest również wpływ współdzielonej mobilności na zwyczaje komunikacyjne mieszkańców miast. Świadomość istnienia łatwo dostępnej i mocno zróżnicowanej oferty przejazdów sprzyja wykorzystywaniu tzw. transportu multimodalnego, czyli możliwości łączenia w podróży różnych środków lokomocji i zwiększania tym samym efektywności komunikacji.

Jesteśmy otwarci na nowe pomysły, bo dzięki temu dbamy o środowisko i podnosimy jakość życia mieszkańców w Katowicach, zwiększając atrakcyjność otoczenia. Jako miasto chcemy popularyzować te formy transportu, ale jednocześnie pokazywać, jak prawidłowo z nich korzystać. Realizowaliśmy kilka kampanii przypominających o tym jak prawidłowo korzystać z tego typu urządzeń, teraz robimy kolejny krok, tworząc parkingi dla hulajnóg – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Podczas dwóch kolejnych edycji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu zapraszaliśmy operatorów sharing’owych na katowicki rynek, aby wspólnie prowadzić akcje edukacyjne związane m. in. z bezpiecznym użytkowaniem pojazdów, sposobem ich parkowania, dbania o ich stan techniczny. Co więcej, we współpracy Urzędu Miasta Katowice z ING Bank Śląski,  TAURON, blinkee.city oraz innogy opracowany został swego rodzaju kodeks dobrych praktyk transportu współdzielonego, czyli ekooltura jazdy. Materiał zawiera zasady dotyczące poszczególnych rodzajów pojazdów takich, jak samochody, skutery czy e-hulajnogi, o czym można przeczytać na stronie www dedykowanej projektowi www.ekoolturajazdy.pl

Kolejnym krokiem, na który przystaliśmy wspólnie z obecnie działającymi w mieście operatorami, Bolt i blinkee.city, to wyznaczenie parkingów dla postoju hulajnóg. – Plan wdrożenia tego projektu wspólnie konsultowaliśmy w styczniu tego roku z czterema operatorami, działającymi wówczas w Katowicach. Niestety, pandemia pokrzyżowała plany rozwojowe trzech firm, które wycofały się z miasta. Do tematu parkowania hulajnóg wróciliśmy po lockdownie. Podjęliśmy kolejne rozmowy na temat wytyczenia parkingów dla e-hulajnóg, zasad parkowania, działań zapobiegającym chaotycznemu porzucaniu hulajnóg, które niejednokroć przeszkadzały innym użytkownikom przestrzeni publicznej – mówi Adriana Kamińska-Flak z wydziału transportu.

W Katowicach powstanie 40 parkingów, z których 34 znajdą się w ścisłym Śródmieściu, natomiast 6 na obszarze Katowickiego Parku Leśnego. Parkingi będą zlokalizowane m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie katowickiego Rynku, Dworca PKP, Centrum Przesiadkowego Sądowa, na Strefie Kultury, na terenie Uniwersytetu Śląskiego, w pobliżu najbardziej uczęszczanych ulic.  Ich oznaczenie rozpoczął dzisiaj Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach poprzez namalowanie białą farbą prostokąta z symbolem hulajnogi. Oznakowanie powinno pojawić się we wszystkich lokalizacjach do końca października, dokładny termin uzależniony jest od warunków pogodowych.

Wszystkie lokalizacje parkingów zostaną wprowadzone do aplikacji. Operatorzy o nowych zasadach będą informować użytkowników za pośrednictwem aplikacji i mailingu – od pory, najprawdopodobniej z początkiem listopada, regułą stanie się wypożyczanie i oddawanie hulajnóg, po zakończeniu wynajmu, wyłącznie w tych właśnie, wyznaczonych miejscach.

– blinkee.city będzie zachęcać użytkowników hulajnóg do pozostawiania urządzeń we wskazany przez miasto miejscach. Naszym celem jest harmonijna współpraca z magistratem i odpowiadanie na potrzeby mieszkańców. Warto zaznaczyć, że w tym trudnym momencie jakim jest pandemiami, indywidualny transport jest jednym z najbezpieczniejszych pod względem higienicznym. Elektryczne hulajnogi blinkee.city nadal będzie można oddawać w strefach, ale tzw.hot spoty  czyli parkingi będą dodatkowo premiowane – mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

W obszarach nie objętych parkingami, będzie można wciąż pozostawiać hulajnogi w dowolnym, bezpiecznym miejscu. Dodatkowo, na ulicach wyłączonych z ruchu, zostanie zmniejszona prędkość poruszania się na hulajnogach do 15 km/h. Ta funkcjonalność zostanie wprowadzana wraz z dalszym rozwojem aplikacji i będzie działać automatycznie, po wjeździe hulajnogą na ten obszar.

Z naszych dotychczasowych doświadczeń w zakresie prowadzenia wypożyczalni elektrycznych hulajnóg w Polsce wynika, że współpraca i rozmowy z przedstawicielami miast są bardzo dobrą drogą do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i komfortu wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nasza strategia polega na proaktywnym podejściu do bezpieczeństwa – w aplikacji Bolt dostępny jest Bezpiecznik z instrukcjami dotyczącymi bezpiecznej jazdy oraz lokalnymi zasadami jazdy i parkowania. Mieszkańcy Katowic, którzy korzystają z e-hulajnóg Bolt otrzymają wiadomość e-mail z dokładną instrukcją, gdzie można znaleźć parking przeznaczony dla jednośladów Valerii Romanov, Bolt Rentals Country Manager w Polsce.

Cały projekt ma charakter pilotażowy. Miasto liczy, że użytkownicy hulajnóg będą się stosować do wyznaczonych reguł, co pozwoli z jednej strony dalej cieszyć się możliwością korzystania z usługi, a z drugiej zaprowadzić większy porządek i bezpieczeństwo we wspólnej przestrzeni miejskiej. Projekt będziemy obserwować, jak ewoluuje ten projekt, słuchać opinii mieszkańców i podróżujących hulajnogami. W miarę potrzeby będziemy wyznaczać kolejne lokalizacje dla parkingów, bądź wspólnie z operatorami uzgadniać stosowne rozwiązania na poziomie aplikacji.

Źródło: UM Katowice