Katowice są w trakcie rewolucji transportowej. Z uwagi na pandemię i wynikające z niej ograniczenia, zmiany transportowe przebiegają w tempie innym niż zakładano, natomiast miasto realizuje ten temat etapami. – Realizujemy wiele przedsięwzięć ukierunkowanych na promocję transportu zrównoważonego. Otworzyliśmy cztery centra przesiadkowe i przygotowujemy się do realizacji Tramwaju na Południe. Jednocześnie remontujemy wąskie gardła na DK 81 o wartości ponad 300 mln zł i zmieniamy politykę parkingową, a także rozwijamy infrastrukturę rowerową. Trwają prace nad uruchomieniem Inteligentnego Systemu Transportowego. Cały czas wymieniamy i unowocześniamy tabor naszego lokalnego przewoźnika – PKM Katowice. Do transportu podchodzimy w sposób kompleksowy, a zmiany są procesem zarówno inwestycyjnym, jak również społecznym – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic. – Zadaniem miasta jest stworzyć komfortowe warunki dla podróży komunikacją miejską, w ten sposób łatwiej będzie zmienić nawyki mieszkańców – dodaje prezydent.
Nowoczesne rozwiązania i komfort dla wszystkich
Od soboty tabor PKM Katowice zwiększył się o pięć nowoczesnych, przegubowych Solarisów. Mogą one przewieźć po 144 pasażerów każdy, z których 40 zajmie miejsca siedzące. To już IV generacja autobusów Solaris z rodziny Urbino. Pojazdy te spełniają normę emisji spalin EURO 6. W każdym z nowych autobusów znajdują się ładowarki USB oraz darmowa sieć Wi-Fi dla Pasażerów. Pojazdy są wyposażone w ogrzewanie oraz dwustrefową klimatyzację, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej, duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku czy datę i godzinę), głosowe zapowiedzi przystanków z przyciskami dla niedowidzących, które są oznaczone alfabetem Braille’a, monitoring przestrzeni pasażerskiej, dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych oraz tzw. „przyklęk” (autobus na przystanku obniża się w kierunku wsiadających) i platforma dla wózków inwalidzkich.
– Cały czas pracujemy nad poprawą komfortu i warunków podróży dla naszych Pasażerów. Sukcesywnie wprowadzane nowe autobusy, wyposażone w wiele udogodnień dla naszych klientów, pozwalają na osiągnięcie tego celu. Kolejne wyzwanie, jakie stoi przed spółką, to powiększenie liczby autobusów elektrycznych, by zmniejszać emisyjność transportu, nad czym także już pracujemy – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Ciągła modernizacja
Autobusy zostały zakupione na podstawie umowy z 26 marca 2021 r., a ich koszt to prawie 7,7 mln zł. Koszt ten w całości pokryło PKM Katowice. PKM Katowice jako jeden z największych śląskich przewoźników miejskich (posiada flotę 245 autobusów, do których dołączy 5 nowo zakupionych pojazdów) stara się zwiększać komfort podróżujących poprzez sukcesywną wymianę i odnowę taboru, który codziennie wyjeżdżaja na trasę. Nowe pojazdy spełniają coraz więcej wymagań dotyczących m.in. wygody podróży, ale także dbałości o środowisko poprzez stosowanie rozwiązań ograniczających emisję spalin (w standardzie najwyższa obecnie norma emisji spalin EURO 6), rośnie również ilość wozów elektrycznych. Łącznie od 2015 roku zostało kupionych lub zakontraktowanych 135 autobusów za 198,5 mln zł. Z tej puli 115 pojazdów to nowoczesne pojazdy niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin EURO 6, a 20 to jedno i dwuczłonowe autobusy o napędzie elektrycznym.
Źródło: UM Katowice