image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Moc atrakcji, nauka poprzez ruch i zabawę – to wszystko nowe doświadczenia uczestników marcowego, dwutygodniowego Turnusu Uśmiechu, w którym wzięła udział pięćdziesięcioosobowa grupa uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 1.

Fundacja ING Dzieciom przyjęła wniosek aplikacyjny szkoły, w którym nauczyciele zaproponowali nową formułę rozwijania kompetencji kluczowych uczniów, m.in. poprzez arteterapię, innowacyjne mini projekty oraz gry dydaktyczne rozwijające wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia i talenty dzieci.  Program zajęć edukacyjnych zyskał aprobatę komisji konkursowej, a sam plan dydaktyczny turnusu przygotowała i przeprowadziła grupa twórczych nauczycieli, dla których wybrany zawód to nie tylko wypełnianie obowiązków, ale prawdziwa pasja. Prowadzący zajęcia postanowili na innowacyjne scenariusze zajęć oraz wykorzystanie nowatorskich metod pracy po to, żeby zerwać ze szkolną rutyną, stworzyć uczniom przestrzeń do własnej pracy, integracji i samodzielnego rozwoju.

Zachętą do niestandardowego myślenia były dla uczestników turnusu wycieczki dydaktyczne i zajęcia w terenie począwszy od wyprawy w góry (w tym zdobywanie zaśnieżonej przełęczy Salmopol, kulig z pieczeniem kiełbasek) poprzez lekcje teatru w bielskiej ,,Banialuce”, poranną jogę, ćwiczenia na ściance wspinaczkowej, zajęcia na basenie, w Domu Chleba, warsztaty prowadzone przez przedstawicieli Nadleśnictwa Wisła, po wycieczkę Dużą Pętlą Beskidzką i relaks w grocie solnej. Uczniowie mogli swobodnie korzystać z uroków malowniczej Wisły, pogrzać się w marcowym słońcu, poszaleć na śniegu i zobaczyć zawody w zjeździe na ,,byle czym”. Najważniejsze jednak były pomysły samych uczestników Turnusu Uśmiechu. W przeciwieństwie do klasycznych szkolnych zajęć, tutaj niektóre lekcje prowadzili sami uczniowie, także oni udzielali sobie wzajemnie informacji zwrotnych: co się udało, co się nie udało i co trzeba poprawić. W praktyce uczyli się geografii i biologii, a także próbowali „odczarować matematykę” przez uczestnictwo w rozwijających zajęciach i grach dydaktycznych. Podczas zajęć nie zabrakło również interdyscyplinarnego przenikania się zagadnień polonistycznych i plastycznych, a nawet muzycznych. Szeroka gama warsztatów gwarantowała rozwój talentów i pasji naszych najmłodszych.

W czasach, gdy radość z przebywania z rówieśnikami najczęściej zastępuje komórka lub komputer, taki wspólny pobyt, w komfortowych warunkach ośrodka dostosowanego do grupy szkolnej, stał się doskonałą okazją do rozwijania kontaktów osobistych, nawiązywania przyjaźni i integracji. Jesteśmy przekonani, że wyjazd na długo zostanie w pamięci uczestników.

Źródło: wojkowice.pl