Od 1 lutego 2020 r. na terenie gminy Ożarowice obowiązuje nowa stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Za odpady segregowane zapłacimy 26 zł/os. na miesiąc.
Jeśli mieszkaniec kompostuje bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym i tym samym nie oddaje bioodpadów (brązowy worek) firmie odbierającej odpady komunalne z terenu gminy, może złożyć nową deklarację, która uprawni go do zwolnienia z części opłaty miesięcznie od jednego mieszkańca w wysokości 1 zł/os. Deklarację można pobrać ze strony https://www.bip.ozarowice.pl/bipkod/4/1973/3843 (zakładka Urząd Gminyà Wzory formularzy do pobraniaà Utrzymanie czystości i porządku w gminach) lub odebrać osobiście w urzędzie gminy.
Jeżeli mieszkaniec nie wykonuje obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, to podlega opłacie podwyższonej w wysokości 52 zł/os. Nie można jednak zadeklarować nieselektywnej zbiórki odpadów, opłata podwyższona jest sankcją za niewypełnienie ustawowego obowiązku.
Zmiana stawki nie powoduje konieczności składania nowej deklaracji. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, tak jak dotychczas, należy regulować bez wezwania do 15-tego dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy.
Przypominamy, że opłata za wywóz odpadów komunalnych dotyczy wszystkich zamieszkujących na terenie gminy osób. Nie ma tutaj znaczenia fakt zameldowania mieszkańca, ale fakt zamieszkania lub powstania na danej nieruchomości odpadów. W przypadku zmiany danych, będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Zmiany deklaracji dokonuje się w przypadku:
– zmiany liczby osób zamieszkujących nieruchomość tj. zgon, urodzenie dziecka, wyprowadzenie się bądź wprowadzenie się mieszkańca;
– sprzedaży nieruchomości;
– zmiany właściciela nieruchomości;
– kompostowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym.
Opłata z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy, a środki pochodzące z tej opłaty nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Koszty funkcjonowania obejmują: koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, koszty obsługi administracyjnej systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. Z przedmiotowych środków można również pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, a także koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania (dzikie wysypiska śmieci).