image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Dziś w Urzędzie Miejskim podpisana została umowa na budowę centrum przesiadkowego i rozbudowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej.

– Wspólnie z PKP PLK przystępujemy do realizacji bardzo kompleksowego zadania – budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Wierzę, że dzisiejszy obraz okolic dworca wkrótce przejdzie do historii i zastąpi go nowa, funkcjonalna przestrzeń – powiedział podczas dzisiejszego podpisania umowy Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Za 229 mln zł, inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Prace mają potrwać do końca 2022 r.

Nowa inwestycja zapewni nie tylko bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej, usprawni komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym przy ul. Konopnickiej.

PKP PLK zbuduje nowe perony, które będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Peron wyspowy zostanie przebudowany, dodatkowo powstanie peron jednokrawędziowy przy budynku dworca. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy, a tym samym dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Ogrzewane rozjazdy usprawnią przejazdy pociągów zimą. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod planowane dodatkowe tory i trzeci peron z przeznaczeniem dla kolei aglomeracyjnej.

– Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Pojawiła się również szansa na remont dworcowego budynku, znajdującego się przy torach. W swoich planach inwestycyjnych uwzględniły go Polskie Koleje Państwowe S.A. W przyszłym roku ma być gotowy projekt przebudowy i spółka zamierza wyłonić wykonawcę.

Pod umową, ze strony miasta, podpisy złożyli Marcin Bazylak, prezydent miasta i jego pierwszy zastępca, Damian Rutkowski. Ze strony PKP PLK S.A. podpisali ją Paweł Senkulski i Wincenty Lis, zastępcy dyrektora Regionu Centralnego, a ze strony konsorcjum, które będzie wykonawcą inwestycji – Władysław Nowak, prezes Nowak-Mosty sp. z o.o.

Podczas podpisywania umowy obecni byli również Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Częstochowie, oraz Poseł na Sejm Robert Warwas, którzy od samego początku wspierali wspólny projekt Dąbrowy Górniczej i kolei.

Inwestycja w centrum miasta i metamorfoza układu drogowego to kolejne elementy działań, zmierzających do wprowadzenia w mieście równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym.

Do tej pory powstał m.in. tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową w Ząbkowicach. Na zlecenie Tramwajów Śląskich zakończyła się generalna przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka. Spółka ma w planach modernizację całego dąbrowskiego odcinka torów, aż do granicy z Będzinem. Przykładem jest też oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego.

W Dąbrowie powstaje sieć dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty „Katowice”, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Jej duża część już istnieje i można z niej korzystać.

W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu przygotowana jest podobna inwestycja kolejowo-miejska. W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy. W jej ramach przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie gołonoskiego dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

Źródło: UM Dąbrowa Górnicza