image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Trwające ponad dwa lata prace przy przebudowie zajezdni PKM Tychy dobiegły końca. Dziś nowa zajezdnia została uroczyście otwarta.

W ramach inwestycji wykonano m.in. kompleksową przebudowę budynku hali napraw (utworzono 27 stanowisk obsługi pojazdów, w tym 11 wyposażonych w kanały), a także rozebrano obiekty: zbiornik pożarowy, czerpnie i kanały wentylacyjne, budynek farb i lakierów oraz wiatę przy stacji ON.

To nie wszystko. Przebudowano także plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki, a także wykonano nową trakcję trolejbusową. – To był trudny czas dla całej naszej załogi. Nie było dostępu do niektórych pomieszczeń. Prace naprawcze odbywały się nawet zimą, pod namiotem. Mieliśmy jednak wszyscy świadomość, że to okres przejściowy. Dziękujemy wszystkim pracownikom naszej spółki za cierpliwość i wyrozumiałość – mówi Łukasz Torbus – Wiceprezes PKM Tychy.

Nowa zajezdnia usprawni proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Hala napraw została zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwoli na lepsze wykorzystanie powierzchni. Stanowiska postojowe dla autobusów zostały wyposażone w dodatkowe punkty tankowania gazu, co w związku z planowanymi dostawami autobusów gazowych dziś jest niezbędne.

– W trakcie przebudowy wszystko obywało na czterech stanowiskach. Musieliśmy bardzo pilnować logistyki, by zapewnić wyjazd pojazdów w odpowiednim czasie. Brakowało nam miejsca, nie mogliśmy gromadzić zbyt dużo sprzętu. Zimą, pracując pod namiotem, musieliśmy pilnować opadów śniegu, odśnieżać. Cieszę się, że to już za nami. Zwłaszcza, że nowa hala jest bardziej przestronna i bezpieczniejsza, wyposażona np. w czujniki gazu i kurtyny powietrzne – mówi Krzysztof Tokarz – kierownik warsztatu i infrastruktury w tyskim PKM-ie.

W ramach przebudowy instalacji gazowej CNG wolnego tankowania, wykonano 24 słupki wolnego tankowania zasilające 48 stanowiska. Wykonawcą inwestycji był Mostostal Warszawa S.A. Przebudowa jest częścią wartego ponad 165 mln zł projektu zakładającego rozwój komunikacji miejskiej w Tychach (dofinansowanie z UE wyniosło ponad 113 mln zł). – Przebudowa zajezdni to najważniejsza inwestycja w historii naszej spółki. Weszliśmy w XXI wiek. Teraz spełniamy najwyższe standardy, a komfort pracowników zatrudnionych w PKM Tychy znacznie się poprawił. Dziękuję wszystkim, dzięki którym tę trudną inwestycje udało się zrealizować – mówi Miłosz Stec – prezes PKM Tychy.

W ramach projektu oprócz przebudowy zajezdni, miasto zakupiło 51 autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, 3 sztuki niskopodłogowych trolejbusów, 2 elektrobusy, 3 sztuki pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego. Po przebudowie tyska zajezdnia stała się jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. Tym samym Tychy umocnią swoją pozycję lidera pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym. To bardzo ważne w kontekście walki samorządów – także Tychów – ze smogiem. Autobus zasilany gazem CNG emituje o 70 proc. mniej zanieczyszczeń niż nowe autobusy z silnikami diesla.

Źródło: UM Tychy