image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Zmniejszenie zużycia materiałów biurowych, racjonalne użytkowanie energii oraz wody, odpowiednie wykorzystanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, by zmaksymalizować jego żywotność , ograniczenie wytwarzania odpadów oraz ich segregacja to jedne z głównych ekologicznych standardów, których wdrażanie rozpoczyna Urząd Metropolitalny. Otrzymał Certyfikat Green Office za wdrożenie ekologicznych standardów zarządzania biurem.

– Wychodząc naprzeciw  postawionym wyzwaniom środowiskowym będziemy starali się  zachęcać  gminy do podjęcia wyzwań związanych z proekologiczną organizacją pracy urzędów. Zaczęliśmy od siebie i przystąpiliśmy do projektu „Zielony Urząd”- mówi Blanka Romanowska, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii.

W ubiegłym roku w Urzędzie Metropolitalnym przeprowadzona została certyfikacja ekologiczna „Green Office”. W audycie środowiskowym przeprowadzonym przez  międzynarodową  Fundację dla Edukacji Ekologicznej, brano pod uwagę m.in. problem wytwarzanych odpadów, zakupu i zużycia materiałów biurowych, zużycia mediów, ale również propagowanie inicjatyw ekologicznych, w tym zaangażowanie pracowników do udziału w nich.

W ramach projektu Zielony Urząd  został wypracowany dokument Polityki Środowiskowej, który wytycza kierunki działań dotyczących racjonalnego wykorzystania zasobów oraz  dostosowania miejsc pracy, by stały się przyjaznymi ekologicznie. Zakłada także propagowanie inicjatyw proekologicznych wśród urzędów miast i gmin członkowskich wraz ze stwarzaniem warunków do wymiany dobrych praktyk pomiędzy nimi.

Zwiększenie ilości zieleni w przestrzeniach biurowych, odpowiednie oświetlenie i ogrzewanie, rozbudowa infrastruktury rowerowej dla pracowników i klientów  to tylko niektóre przykłady rekomendacji zawartych w dokumencie. Ponadto w ramach projektu prowadzony będzie newsletter ekologiczny, który będzie przypominał pracownikom o najważniejszych zasadach zielonego biura.

Przed uzyskaniem certyfikatu Metropolia wprowadzała rozwiązania związane z proekologiczną organizacją pracy biura. Przykładem może być akcja „Metropolia bez plastiku”. Została ona zainicjowana w Urzędzie Metropolitalnym 2019 roku Jej celem jest wyeliminowanie używania plastikowych talerzyków, kubków, sztućców i napojów w plastikowych butelkach.

W praktyce, jeśli podczas różnego rodzaju wydarzeń, organizowanych przez GZM pojawiają się jednorazowe naczynia, mają być one wykonane z materiałów ekologicznych. Dotyczy to także butelek z wodą i napojami – Metropolia zaprzestała kupowania tych, które znajdują się w plastikowych butelkach. Promuje i zachęca także do picia wody z kranu.

Zobacz także:

Metropolia bez plastiku. Urząd bez butelek i gadżetów z plastiku