image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Zgodnie z zapowiedziami, wykonawca prac związanych z budową Centrum Przesiadkowego zamknął czasowo przejście podziemne biegnące od ul. Tarnogórskiej do dworca kolejowego (w części za peronami). Tunel powinien zostać udostępniony mieszkańcom w połowie maja, później znów zostanie zamknięty z powodu niezbędnych robót.

Przypomnijmy, iż prace przy budowie Centrum Przesiadkowego, w rejonie tunelu pod dworcem PKP, rozpoczęły się w pierwszym tygodniu września 2020 r. Wykonawca tej ważnej dla gliwiczan inwestycji (konsorcjum firm Mostostal Zabrze, Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic) zamierzał wtedy w pierwszej kolejności zająć się robotami w rejonie istniejącego przejścia podziemnego, które ze względów bezpieczeństwa zostałoby zamknięte. W tym czasie dojście do dworca byłoby możliwe wyłącznie od ul. Piwnej lub od ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.Po interwencjach miasta termin zamknięcia tunelu przesunięto. Aby maksymalnie ograniczyć niedogodności dla gliwiczan spowodowane niedostępnością przejścia podziemnego i jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo w rejonie prowadzonych prac, po analizach ze strony wykonawcy i miasta ustalono dwuetapowy harmonogram zamknięć tunelu łączącego ul. Tarnogórską z dworcem PKP. Zaplanowano, że tunel zostanie zamknięty od 11 stycznia do 15 maja 2021 r. (I etap) oraz od trzeciego kwartału 2021 r. do początku 2022 r. (II etap). Ten orientacyjny harmonogram zamknięć tunelu może ulec zmianie, jeśli wystąpią problemy z rodzaju niemożliwych do przewidzenia na dzień dzisiejszy – zastrzegł wykonawca prac. Chodzi m.in. o ewentualne niezinwentaryzowane obiekty podziemne w rejonie placu budowy, ryzyko kwarantann pracowniczych ze względu na pandemię COVID-19 czy problemy z dostawą materiałów. Czego dotyczą prace? Istniejący tunel zostanie przebudowany i zmodernizowany, a także włączony do nowo budowanego tunelu w ramach Centrum Przesiadkowego. Podczas przebudowy i modernizacji wymieniane będą posadzki i okładziny ścienne wraz z przebudową schodów i dostosowaniem pochylni do obowiązujących przepisów. Przewidziano też remont sufitu, wykonanie nowych odwodnień w posadzkach oraz nowych instalacji oświetlenia ogólnego i awaryjnego (ewakuacyjnego), a także montaż kamer monitoringu. Zadaszenia nad wyjściami z tunelu od strony ul. Tarnogórskiej będą wymieniane na nowe wiaty. W ich sąsiedztwie staną tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej informujące o odjazdach pociągów. Zmodernizowany tunel będzie łącznikiem dworca PKP z nowoczesnym Centrum Przesiadkowym powstającym po północnej stronie torów. Obiekt zyska ekologiczną instalację fotowoltaiczną o dużej mocy i odpowiednią infrastrukturę: system dróg wewnętrznych, zadaszone stanowiska peronowe dla autobusów i infrastrukturę rowerową (drogi wraz z parkingami, dedykowane wiaty rowerowe oraz punkty napraw). Zmieni się również południowa strona dworca PKP – plac przed dworcem i plac Piastów oraz ulice: Bohaterów Getta Warszawskiego, Okopowa oraz część Piwnej, Jagiellońskiej i Zwycięstwa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z nowoczesnego, w pełni przyjaznego osobom niepełnosprawnym Centrum Przesiadkowego będzie można korzystać od drugiej połowy 2022 r. Koszt szeroko zakrojonej inwestycji po północnej stronie dworca kolejowego to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego pozyskano 129,5 mln zł. Koszt zadania po południowej stronie dworca (które powinno  zakończyć się pod koniec 2022 r., a wykona je Eurovia Polska S.A.) to ponad 41 mln zł.

Źródło: UM Gliwice