image_pdfimage_print
image_pdfimage_print

Od 6 miesięcy trwa budowa pierwszego odcinka trasy N-S na północ od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ulicy Magazynowej. Inwestycja zrealizowana jest już w niemal 1/4. Praktycznie w całości wykonana została już kanalizacja w ul. Magazynowej, trwa budowa ronda przy tej ulicy oraz przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej. Ponadto w przebiegu budowanego odcinka trasy N-S stawiany jest nowy obiekt inżynieryjny.

– Dosyć łagodna zima sprawiła, że prace przy budowie toczyły się praktycznie bez większych przerw. To dobra wiadomość, ponieważ mieszkańcy północnych dzielnic miasta będą mogli szybciej odczuć korzyści z tej inwestycji – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Na chwilę obecną zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na jesień przyszłego roku – dodaje.

Obecnie w ramach budowy pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym od DTŚ do ul. Magazynowej trwa przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej, wykonywane są roboty związane z budową ronda w rejonie ul. Magazynowej, trwa również budowa nowego obiektu inżynieryjnego, który umożliwi dojazd i dojście do pobliskich garaży. Ponadto realizowane są prace związane z budową dwóch zbiorników retencyjnych. Natomiast praktycznie w całości wykonana już została kanalizacja przy ul. Magazynowej, tym samym trwa tam już budowa nowych chodników oraz ścieżki rowerowej.

Zakres inwestycji pierwszego odcinka trasy N-S na północ oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. W ramach inwestycji wybudowane ma zostać 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. Powstaną też nowe chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. Wybudowane zostaną także dwa zbiorniki retencyjne.

Z budową tego odcinka trasy N-S wiążą się także zmiany w organizacji ruchu. – Obecnie największym utrudnieniem dla kierowców jest niewątpliwie zamknięcie fragmentu ul. Magazynowej na odcinku od ul. Norwida do ul. Kokotek. Objazd poprowadzony został ul. Wolności i taki stan rzeczy pozostanie jeszcze przynajmniej do końca roku – informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Jeszcze w tym roku miasto ogłosi przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ, na które miasto jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Chodzi tu o kwotę 250 mln zł.

Miasto zamierza także dokończyć budowę tej trasy w kierunku południowym. Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych. – Pierwotnie miała być to kwota ponad 140 mln zł, jednak dzięki zwiększeniu alokacji przez Urząd Marszałkowski wsparcie będzie zdecydowanie większe i wyniesie ponad 200 mln zł, czyli tyle, ile wskazywaliśmy w złożonym wniosku o dofinansowanie – wylicza prezydent Michał Pierończyk.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich dotychczasowych odcinków w kierunku południowym miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Źródło: UM Ruda Śląska

Loga: Fundusze Europejskie dla Śląskiego, Rzeczpospolita Polska, Dofinansowane przez Unię Europejską, Województwo Śląskie.

Flaga Polski, godło Polski, tekst "Rządowy Fundusz Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych", informacja o dofinansowaniu.